Online marketing eszközök 1. – Áttekintés
Cikk időtartama: 20 perc
Szerző: Maksa Mónika
Erről lesz szó a cikkben:
- Online marketing fogalma
- Kategorizálási lehetőségek
- Online marketing eszközök áttekintése
Az ma már minden vállalkozás számára egyértelmű, hogy az online jelenlét nélkülözhetetlen, ahogy az is, hogy láthatók legyünk az online térben. Ehhez pedig mindenképp szükség van az online marketing eszközökre, amelyekkel weboldalunk látogatottságát, ezáltal pedig a bevételeinket is növelhetjük, de segít a márkaépítésben, a felhasználói bizalom kiépítésében, megerősítésében és még rengeteg másban. Az online marketingnek több féle felosztása ismert, mi most sorozatunkban sorra vesszük a SEO, PPC, Social media, E-mail marketing és egyéb marketing eszközöket, hogy megismerd melyik mire jó és hogyan használhatod őket! Később ezt a tudást akár online marketing képzéseinken is elmélyítheted. A döntés rajtad áll!
Mi az az online marketing…
Az online marketing, vagy más néven digitális marketing leegyszerűsítve nem más, mint az interneten végzett marketing tevékenység. Ha azonban kicsit közelebbről kezded vizsgálni, azonnal egy csomó betűszóval találkozol, amelyek lehet, hogy ijesztően hatnak rád, sőt előfordulhat, hogy el is kedvetlenítenek… Pedig nincs okod csüggedni, ha időt szánsz rá, máris érthetőbbé válik az online marketing világa! Cikkünk is ebben próbál neked segíteni, ezért igyekszünk minél egyszerűbben, fokozatosan bevezetni az online marketing fogalmainak világába! És mivel itt vagy, tudjuk, hogy megvan benned a kellő elszántság a folytatáshoz is!
Mivel az online világ egyre csak növekszik – és az elmúlt év tapasztalatai alapján ez egy darabig így is marad. Emlékezz csak vissza, tavaly mekkorát nőtt a netes vásárlások aránya a világjárvány miatt!
Tehát ma már nélkülözhetetlen, hogy jelen legyél az interneten, ha el szeretnél adni egy terméket vagy szolgáltatást. Az online marketing előnye a hagyományos marketinggel szemben, hogy gyorsabban el tudod vele érni a célközönséged, ráadásul olcsóbban érhetsz el vele tömegeket is.
A vásárlási folyamatnak több szakasza van, az online marketing pedig abban segít, hogy minden szakaszban a megfelelő üzenetek jussanak el a leendő ügyfelekhez, vásárlókhoz.
Fontos ismerni a vásárlói életciklust, hogy tudd, mikor melyik online marketing eszközt kell bevetned. Hagyományosan 5 szakaszból áll:
- Szükséglet felismerése („vennem kell egy új cipőt”)
- Információ keresése, piac felmérése (a cipőre rákeresek az interneten)
- Kockázatok, lehetőségek mérlegelése („szép, kényelmes, tartós vagy menő cipőre van szükségem?”)
- Döntés („menő cipő kell!”)
- Visszacsatolás (értékelem a menő cipőm , Google-ön, Facebookon, a weboldalon, árukeresőn, mesélek róla a barátaimnak, ajánlom másoknak is stb.)
A különböző szakaszokban tehát más és más online marketing eszközök hatékonyak. Az 1., 2. szakaszban a SEO, a 2., 3. szakaszban a PPC és a social marketing, a 3., 4. szakaszban pedig az email marketing működik a legjobban. Az online marketing szépsége azonban az, hogy ezek nem törvényszerű igazságok és egymásra is hatnak, erősíthetik egymást, kölcsönhatásban vannak. Hiszen például, ha jó a weboldalad SEO-ja és sokan érkeznek a site-ra, akkor valószínűleg többen iratkoznak fel a hírleveledre is, őket pedig email marketinggel érheted el.
Az online marketing eszközök tudatos használatához természetesen online marketing stratégiára van szükség. Nagyon nagy vonalakban a stratégiád megtervezésének a következők a lépései:
- Buyer persona megállapítása, vagyis a célcsoport elemzése – „kinek akarok értékesíteni?”
- Versenytárs elemzés – „kik vannak még a piacon?”
- Fő cél meghatározása – legyen összhangban a céged hosszútávú céljaival és legyen mérhető!
- Meglévő online marketing eszközeink értékelése
- Saját megjelenéseink auditálása, megtervezése, timing, tartalomtervezés
… és hogyan kategorizálható?
Az online marketinget több módon is kategóriákra bonthatjuk, attól függően, hogy milyen szempontokat veszünk figyelembe. Ha például számodra fontos, hogy vásárolt vagy nem vásárolt forgalom érkezik az oldaladra – mert például vállalkozásodnak még nincs pénze marketing kampányokra -, akkor a POE modell szerint fogod rendszerezni a marketing eszközöket. A POE egy betűszó, amely a vásárolt (Paid), saját (Owned) és szerzett (Earned) szavak rövidítéséből keletkezett.
Paid media például tipikusan a PPC marketing tevékenység során keletkező hirdetés, vagyis az, amikor a kattintások után fizet a hirdető. A vásárolt média rendkívül hasznos, ha jól ismered a célközönséged és tudod, hogy mit érdemes feléjük kommunikálni, ami alapján rá fognak kattintani a hirdetésedre.
Az Owned, azaz saját média kategóriába a weboldalak, blogok, hírlevelek (E-mail marketing), és közösségi média profilok tartoznak (Social marketing). Ez a típusú média szinte egybeesik a tartalommarketinggel, de nem teljesen azonos vele. Az általad előállított tartalmak abban segítenek, hogy felhasználóid szorosabb kapcsolatba kerüljenek termékeddel, megbízzanak benne. Jellemzően ehhez több időre van szükség, de a befektetett energia és pénz később megtérül: a felhasználói bizalom konverzióvá alakul.
A szerzett, vagyis Earned média egy különleges típusú marketing, ez alatt ugyanis a felhasználók, fogyasztók véleményét, ajánlásait értjük. Nagyon fontos azonban figyelni erre a típusra is, hiszen a Nielsen egy korábbi kutatása szerint a felhasználók 92%-a bízik a szerzett médiában, míg a fizetett médiában csak a felhasználók fele.
Most azonban nem a POE modell alapján vesszük sorba az online marketing eszközeit, hanem a módszerek mentén vesszük sorba az egyes eszközöket.
Rövid bevezetés az online marketing eszközök típusaiba
PPC marketing
A fentebb említett paid mediába tartozik a PPC marketing, azaz a pay per click marketing. Lényege, hogy meghatározott célközönségeknek tudsz vele hirdetni, és csak a kattintások után kell fizetned – tehát a hirdetés megjelenítéséért nem. A PPC marketing rendkívül sokszínű és önálló cikkben is foglalkozunk majd vele. A PPC területébe tartoznak például a Google Ads hirdetések, Facebook, Linkedin, Instagram vagy Pinterest hirdetési kampányok, de a Google, Bing és Yahoo felületein is bevethetsz PPC kampányokat. A hagyományos bannerektől az különbözteti meg, hogy nem a megjelenés, hanem tényleg a kattintás után kell fizetned.
Social media marketing
A Social media marketing kicsit más, hiszen a közösségi oldalak elterjedésével nyert teret. Itt jellemzően mindenkinek a Facebook ugrik be, nem véletlenül. A közösségi médiában ma már minden cégnek jelen kell lennie, hiszen itt tudnak közvetlenebbül kommunikálni a fogyasztókkal. Így értelemszerűen nem csak a termékedet reklámozhatod itt, hanem a felhasználók véleményét is megismerheted, interakcióba léphetsz velük. Sőt, ez utóbbi egyre fontosabb például a Facebookon is. A visszacsatolásról pedig rengeteg előnyöd származhat! A vevői igények szerint átformálhatod a termékkínálatod, megújíthatod weboldalad, felhasználóbarátabbá teheted szolgáltatásod. Fontos, hogy aktívan jelen légy cégeddel a közösségi médiában!
A közösségi oldalak másik nagy előnye, hogy a tagok megoszthatják a tartalmaidat egymással, amik így gyorsan terjednek és sok új potenciális vásárló vagy ügyfél is láthatja azokat. A vállalkozásodtól függ, hogy melyik közösségi csatornákon érdemes jelen lenned, de a Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Youtube, Pinterest, Tripadvisor, Forsquare a legnépszerűbbek között vannak.
SEO és tartalommarketing
A SEO vagyis keresőoptimalizálás a Search Engine Optimization kifejezésből rövidült. Segítségével organikus forgalmat terelhetsz az oldaladra, vagyis úgy szerepelhetsz előrébb a keresési találatokban – például a Google keresésekben -, hogy nem fizetsz a hirdetésekért. A cipős példánál maradva: ha a felhasználó beírja a keresőbe, hogy “menő cipő”, a te oldalad az első néhány találat között fog rangsorolni, ha megfelelő a weboldalad SEO-ja.
A megfelelő SEO-hoz kulcsszókutatásra, SEO optimalizált tartalmakra (on site SEO) és linképítésre (ez az off site SEO) is szükség van, de nem szabad elfeledkeznünk a technikai SEO-ról sem, ami lényegében a weboldalad technikai beállításait jelenti – természetesen SEO szempontból optimalizálva.
A tartalommarketing szorosan kapcsolódik a SEO-hoz, hiszen annak is fontos része az értékes tartalmak létrehozása. A tartalommarketingben a minőségi, releváns és értékes információkat tartalmazó cikkek alapvető fontosságúak. A tartalommarketing megjelenik a közösségi médiában, a SEO-ban, a PR-tevékenység során (amely, ahogy majd látni fogod, egyre inkább a SEO tevékenység részévé kezd válni), de a PPC-ben is elengedhetetlen jó képes hirdetéseket, érdekes és tartalmas hirdetésszövegeket létrehozni.
Email marketing
Az email marketing egy méltánytalanul hanyagolt része az online marketingnek, pedig fontos szerepet tölt be a felhasználókkal/ügyfelekkel/vevőkkel való kapcsolattartásban. Ha valaki megadja az email címét, feliratkozik hírleveledre és létrejön egy adatbázisod a címekből, mindenképp érdemes foglalkoznod vele, hiszen több ember emailezik, mint ahány jelen van a közösségi médiában! Vagyis hatalmas lehetőséget rejt magában ez a fajta marketingtevékenység. Terjesztheted például az emailben a blog cikkeid, erősítheted a SEO tevékenységet vagy a közösségi oldalaid is, de különleges, exkluzív akciókat is küldhetsz a feliratkozóidnak!
Az email marketing nem abból áll, hogy kéretlen tartalmakkal bombázod a címzetteket, hanem jól átgondolt stratégia áll mögötte. A címzettek maguk adták meg elérhetőségüket, tehát nem kell a célközönséget kutatnod, tudhatod, hogy érdekli őket a márkád. Ráadásul a kiküldött emailek eredményeit nyomon is tudod követni! Mérheted, hogy hányan nyitották meg a leveled, hányan kattintottak, sőt, hogy hány konverzió következett be! Az email marketing számos előnyéről egy későbbi cikkünkben bővebben is értekezünk majd!
Egyéb online marketing eszközök
Biztosan tudod, hogy létezik például videó- vagy influencer marketing is. Ezeket azért soroltuk az egyéb kategóriákba, mert a fentiekbe beépülve működnek. A videók lehetnek ugyanis hirdetések, vírusvideók, de akár a tartalommarketing céljait is szolgálhatják, ha ismeretterjesztő felvételekről van szó. A Youtube-ra vagy egyéb felületekre feltöltött tartalmakat pedig egyrészt PPC kampányok során hirdetheted, vagy terjesztheted a közösségi oldalaidon is. Arról nem is beszélve, hogy a Youtube maga is egy közösségi oldal!
Az influencer marketing szintén azért került az egyéb kategóriába, mert nem válik el élesen a többi típustól. (Egyébként, ahogy láthattad itt minden összefügg mindennel!) Ez ugyanis a PR egyik formája, amelynek során egy véleményvezér – tehát olyan személy, akit sokan követnek a közösségi médiában – befolyást gyakorol a követőire azzal, hogy például bemutatja az általad eladni kívánt cipőt.
…és végül egy érdekesség: a vírusmarketing! A vírusmarketing lényege, hogy elkészül egy tartalom, amelyet az internetezők „vírusszerűen” osztanak tovább a különböző felületeken – ergo ingyen reklámozzák az adott tartalmat. Erre megfelelő felületek a videómegosztók, a közösségi oldalak vagy fórumok. Az első ilyen virális tartalom egyébként még 1996-ra nyúlik vissza, amikor is a hotmail.com az összes, rajtuk keresztül küldött levél végére beillesztette, hogy ingyenes az email szolgáltatásuk és egy linket is mellékeltek, ahol regisztrálni lehetett. Ennek köszönhetően sokáig a vezető email szolgáltató volt, mígnem a Gmail 2012-ben letaszította a trónról.
A vírusmarketing hátránya, hogy a folyamat felett egy idő után már nincs kontrollod, ezért óvatosan kell bánni vele. Ha mégis ilyesmiben gondolkodsz, legyen a tartalmad társadalmilag érzékeny, vagy képviseljen gyakorlati értéket. Valójában azonban sosem lehet megjósolni, hogy a vírusmarketing kampány tényleg virális lesz-e, hiszen itt a cselekvés a felhasználókra van bízva.
Ha a cikk alapján úgy gondolod, szeretnél mélyebben megismerkedni a témával, online marketing képzéseink között biztosan megtalálod a számodra ideálist!
Kategóriák
- Cikkek (41)
- Gondolataink (14)
- Home office (5)
- Humor (1)
- Infláció 2022 (1)
- Online Marketing Képzés (9)
- Smart HR (3)
- Tippek (9)
- Toborzás (1)
- Uncategorized (2)
- Válság (1)
- Vélemények (5)
- Webbyskill (4)