Folytatjuk a teljes Webbyskill ellenőrzőlistát mely segít, ha eladó webáruház a téma

A cikk időtartama: 6 perc

Szerző: Bánki Attila

Frissült: 2020.07.14.

Mit kell tenned, ha szeretnél meggyőződni arról, hogy egy eladó webáruház milyen állapotban van? Cikkünk 1. része után folytatjuk a listát. Nem mindenki Online Marketing expert, vagy analitikai guru, hogy tisztábban lásson egy ilyen helyzetben, és nem is végtelen tárházú a memórinánk, hogy mindent meg tudjuk jegyezni. Ez a lista egy emékeztető, hogy a tárgyalások során, lehetőleg ne felejts el semmire sem rákérdezni.

FONTOS: Az eladó webáruház lista nem tartalmazhat minden elemet, hiszen minden eladó webshop egyedi, speciális, jogi, pénzügy, marketing, edukációs és elemzési feladat.
FONTOS 2: A listánk segítséget nyújt, hogy felkészültebben mehess a tárgyalásokra.
FONTOS 3: Úgy állítottuk össze a listát, hogy először a gyakorlati kérdésmajd a válaszok opciói következnek. (Természetesen tudjuk, hogy a kérdésekre sosem fog érkezni standard válasz, de egy online marketingben kevésbé járatos vevőnek segítséget nyújthat)

Eladó webáruház – A hozzáférések kérdése:

  • Van-e Google account és annak tulajdonjoga rendezett-e? – Igen / nem.
    • Milyen email cím az adminisztrátor?
      • Be tudsz e vele lépni? – Igen / nem.
    • A backup telefonszámok (!) és mail címek kihez vannak bekötve? – Annak a neve, aki fogadja a hívást és az e-mailt meg tudja nyitni
  • Van-e Facebook Business fiók és ki az adminisztrátor? – Név és e-mail cím szükséges
  • Van-e Google Analytics fiók és ki a root adminisztrátor?
  • Van-e Google Search Console fiók és ki a root adminisztrátor?
  • Van-e Google Tagmanager account és ki az adminisztrátor?
  • Van-e mailküldő szolgáltatás?
    • Ha igen, milyen és ki az adminisztrátor? – E-mail küldő rendszer neve, hozzá tartozó login: (Mail cím + jelszó)
  • Van-e CRM rendszer?
    • Ha igen, akkor ki az adminisztrátor? – Név, e-mail + jelszó
    • Az előfizetése meddig rendezett? – Igen / Nem
  • Van e bármilyen felhő alapú tárhely és annak ki az adminisztrátora? – Igen / Nem
  • Van e számlázó szoftver az eladó webáruházhoz? – Igen / Nem
A webáruház megvásárlása bizalmi kérdés. A négy legfontosabb kérdés a képen
Az eladó webáruház megvásárlásakot, a négy legfontosabb terület.

Eladó webshop – „A csapat” kérdése:

  • Kik és milyen beosztásban végzik a munkájukat az oldal kapcsán? – Kollegák létszáma, napi ráfordított (Konkrétan az adott eladó webáruházzal kapcsolatos) munkaórák száma. (1-2-4-6-8 stb)
  • A kollegák önéletrajza elérhető-e? – Igen / Nem
  • Mekkora a bérköltség? – Nagyságrend forintban (Nem NET fizetés a kérdés, hanem bérköltség)
  • Milyen jellegűek a kifizetések – A bér jellegű kiadások sokféleképpen jelentkezhetnek, érdemes ezt is tisztázni.

Eladó webáruház – Az analitikai kérdések:

  • Lehetséges-e Google Analytics betekintő jogú megtekintést kérni? Igen / Nem
  • Ha nem:
    • 2 évre visszamenőleg egy átfogó analitika szükséges, kulcs területekre fókuszálva
      • Napi tranzakció szám alakulása?
      • Átlagos kosárérték alakulása?
      • Oldalon töltött átlagos idő?
      • Az egyes termék oldalak konverziós aránya kampányidőszakban és kampányidőszakon kívül
      • FONTOS: Ha lehet mindig azonos időszakot vizsgálj az eladó webáruháznál, azonos időszakkal.
      • Minden eladó webáruház más és más jellegzetességekkel bír, más termékeket, más módon, más célcsoportnak értékesít, emiatt amikor analitikát nézel, a számodra üzletileg leginkább hasznos metrikákat nézd!
      • Ha nem vagy járatos a területen, akkor nézz utána! Itt könnyű rossz adatokkal dolgozni.
Webshopot venni egyáltalán nem könnyű. Fontos, hogy tisztán lásd az egész képet.

Eladó webshop – hírlevél / e-dm kérdések:

  • Mennyi regisztrált felhasználója van az eladó webáruháznak? – Számadat
    • A regisztráltak adatai GDPR konform adatok (!) ? Jogszerűen vannak-e az adatbázisban? – Igen / Nem
  • Milyen régi az adatbázis? – Dátum
  • Lehet-e (és ha igen, hogyan) szűrni az adatbázist? – Igen / Nem
    • Jó válasz lehet: „A következőkre szoktunk szűrni: Budapesti nők, 25-45, 10000 Ft,. feletti kosárérték…”,
    • Rossz válasz lehet: „Mindenkinek küldünk. Megpróbálunk mást küldeni a férfiaknak stb…
  • Használnak címkézést? – Igen / Nem
  • Vannak meghatározott fogyasztói életciklusok? – Igen / Nem
  • Milyen sűrűn megy ki e-dm a regisztráltaknak? – Időtartam, vagy konkrét kiküldési időpontok mint: 2020.01.05., 2020.02.05 stb.
  • Milyen arányú az utolsó három e-dm kampány:
    • Hard bounce rate? – Százalékos adat és mennyiségi adat is hasznos lehet.
    • Soft bounce rate? – Százalékos adat és mennyiségi adat is hasznos lehet.
      • Ha erre nem kapsz választ, akkor nincs súlyos baj, de a levélküldő alkalmazásból ezt viszonylag egyszerűen meg tudod szerezni.
    • Megnyitási arány? – Százalékos adat és mennyiségi adat is hasznos lehet.
    • Átkattintási arány? – Százalékos adat és mennyiségi adat is hasznos lehet.
  • Milyen hírlevél-kiküldő szolgáltatást használnak? – MailChimp, Active Campaign stb.
  • Hogyan gyűjtenek adatot? – Ez egy kifejtős, elmesélős választ feltételez
  • Milyen feliratkozási lehetőségek vannak? – Linkekre van szükséged –

Cikksorozatunk folytatódik; benne:

  • 3. rész
    • Eladó webáruház – Online Marketing kampány kérdések
    • Eladó webáruház – Social Media kérdések