A legfontosabb Online Marketing, pénzügyi és jogi kérdések ha egy eladó webshop amit vásárolnál

A cikk időtartama: 6 perc

Szerző: Bánki Attila

Frissült: 2020.07.16.

Ha eladó webshop a téma, akkor az egyik fontos kérdés, hogy járatos vagy-e Online Marketing témában, hiszen ahogy ezt már korábbi cikkünkben is jeleztük, rendkívül fontos, hogy ezen a téren tisztán láss. A befejező cikkünkben bemutatjuk, hogy mik a legfontosabb tisztázandó kérdések az eladóval.

FONTOS: Az eladó webáruház lista nem tartalmazhat minden elemet, hiszen minden eladó webshop egyedi, speciális, jogi, pénzügy, marketing, edukációs és elemzési feladat.
FONTOS 2: A listánk segítséget nyújt, hogy felkészültebben mehess a tárgyalásokra.
FONTOS 3: Úgy állítottuk össze a listát, hogy először a gyakorlati kérdésmajd a válaszok opciói következnek. (Természetesen tudjuk, hogy a kérdésekre sosem fog érkezni standard válasz, de egy online marketingben kevésbé járatos vevőnek segítséget nyújthat)

Eladó webshop – Online Marketing aktivitásokhoz kapcsolódó kérdések

  • Milyen Online Marketing kampányok futnak általában? – Mikor, milyen intenzitású online marketing kampány szokott futni
    • Vannak-e remarketing listák? – Igen / Nem
      • Ha a válasz „Nem”: akkor tudnod kell, hogy a vásárlók és érdeklődők webshopra történő visszairányításának egyik fontos eszköze nem áll rendelkezésedre
      • Ha a válasz „Igen”: akkor lehetséges, hogy a remarketing lista bővítésével kell csak foglalkozzál
  • Mekkora a havi költés – Pontos összeg az elmúlt egy év összes havi kiadásáról
    • Facebookon – Mekkora a Facebook fizetett hirdetések összege / hó – Ha e-kereskedelem területén szeretnél dolgozni, akkor fontos, hogy tisztán láss ezen a területen. Ha gyorsan képbe kerülnél Facebook hírdetésekkel, akkor, katt ide.
      • Milyen Facebook kampányok futnak – Kampánytípusok nevei
        • Forgalom terelő – Pontos havi összeg
        • Remarketing – Pontos havi összeg
        • Poszt kiemelés – Pontos havi összeg
      • Van e és ha igen, milyen Instagram kampányok vannak – Igen / Nem
      • Meg lehet-e nézni az analitikát + a kreatívokat? – Igen / Nem
    • Google hálózaton – Mekkora a Google Ads (Korábban AdWords) hálózatán belül fizetett hirdetések összege / hó
      • GSN – Google Search Networkben volt e költés, mekkora, és milyen eredménnyel. – A Google keresőhirdetés a legtöbb esetben kritikus fontosságú az e-kereskedelemben, de ha nem vágod, akkor sincs baj; kattints ide.
      • Display – Google Display Networkben volt e költés, mekkora, és milyen eredménnyel.
      • Google Shopping – Shopping kampány futott e már, és mekkora összeggel.
Ha nem tanulsz PPC - online marketinget, akkor hiányozni fog
Bejárás és ingázás nélküli képzés

Eladó webáruház – Social Media kérdései:

  • Milyen social media felületek vannak – Lista linkekkel
    • Facebook oldalak listája – Linkeket tartalmazó lista
      • Követők száma – Hány követője van az eladó webáruház hivatalos Facebook oldalának (nem csoport – azt külön vizsgáljuk)
      • Havi posztok száma – Havonta hány posztot tesznek ki az oldalra átlagosan 1,2,3,5,7,50…
      • Átlagos reakciószám az utolsó hat havi posztokon? – Számadat
      • A posztok organikus elérése – Nem biztos, hogy meg fogják tudni mondani
      • Havi hány poszt kiemelt – Darabszám
    • Facebook csoportok listája – Linkeket tartalmazó lista
      • A Facebook csoportunkban elhelyezett posztunkból mért kattintások átlagos száma az utolsó hónapban
    • Facebook zárt csoportok listája – Linkeket tartalmazó lista
    • Facebook zárt / titkos csoportok listája – Linkeket tartalmazó lista
    • Instagram oldal – Linkeket tartalmazó lista
      • Az utolsó hat hónap összes posztjának aktivitásai.
    • YouTube csatorna – Linkeket tartalmazó lista

Eladó webshop – Alap (!) SEO (Keresőoptimalizálási) kérdések:

  • Van e Google Search Console az eladó webshophoz? – Igen / Nem
  • Milyen kulcsszavakból érkezik a legtöbb organikus látogató? – Kulcsszavak, kulcsszó-kombinációk ismertetése
    • A keresőoptimalizálás, egy nem feltétlenül alapismeret, pláne nem biztos, hogy elvárható, hogy az eladó egyszemélyben ismerje a legmagasabb forgalmat terelő vagy konvertáló kulcsszavakat, vagy kulcsszókombinációkat.
    • Ha mégis kapsz kulcsszavakat, akkor azokat ellenőrizd
  • Ezek a kulcsszavakból milyen arányban lesz vásárló? – Százalékos arány
  • A képek filenevének elnevezése utal a terméknévre? – Igen / Nem –
  • A képeknek van-e címe, leírása, felirata? – Igen / Nem
  • Van-e részletes egyedi leírás az összes termékről? – Igen / Nem
    • Vannak-e tippek a termék oldalon? – Igen / Nem
    • Vannak-e már megírt és feltöltött fogyasztói ajánlók / értékelések az oldalon? – Igen / Nem

Eladó webáruház – Pénzügyek:

  • Mekkora a teljes egy éves számlával bizonyítható árbevétel? – Számadat, ha lehetséges legalább kettő, de inkább három évre visszamenőleg – A nem számlával igazolható, esetleg bemondásos árbevételt tekintsd nagyon kockázatosnak.
  • Milyen számlázási rendszer üzemel? – Számlázási rendszer neve –
    • Meddig van kifizetve az előfizetés? – Dátum
    • Automatizált-e a számla kiállítás? – Igen / Nem
  • Milyen fizetési rendszer / rendszerek üzemelnek? – Felsorolás
  • Mekkora volt a teljes évi ráfordítás? – Forint összeg –
    • Az eladó webáruház teljes egészére fordított összeg nagysága, ami operatív szinten üzemelteti az egész rendszert.
  • Termelt-e adózás után eredményt? – Igen / Nem
    • Mekkorát százalékban / volumenben? – Százalékos adat – Ez az adat tipikusan alkalmas arra, hogy meg tudd ítélni, hogy mennyire érdemes az adott webáruházzal foglalkozni. Rossz jelnek tekinthető, ha:
      • Az eladó becsülni próbál – Vagy nincs vagy nem ismeri a profitabilitás mértékét
      • Mindig újabb és újabb negatívan befolyásoló tételek derülnek ki – Nincs felkészülve a tárgyalásokra
  • Van e kintlévőség a hirdetői partnereknél? – Igen / Nem
    • Különös tekintettel a Google és Facebook hálózata felé várhatóak e a közeljövőben terhelések? – Igen / Nem
  • Van e már leadott rendelésünk és milyen összegben? – Megrendelésszám és végösszeg
  • Mekkora az egész évben marketingre fordított költség? – Forint végösszeg
    • PL.: Éves szinten elköltött összeg 1,5 M HUF. Ha megvizsgálod, akkor ebből könnyen kiderülhet, hogy ez egy bruttó összeg, ezért nettó cca.: 100 000 HUF havi marketing költséggel dolgozol, egy olyan piacon, ahol a kattintási ár avg. 247 Ft., (CPC) azaz havi 404 kattintás vásárolható maximum, ha a kreatívokat nem számítod bele, sem a kampány kezelésének költségét.
  • Mekkora az árukészlet? – Forint végösszeg – Igen lényeges kérdés, hiszen a beragadt árukészlettel történő manipuláció nem ritka sajnos. (Raktárkészlet fogyást ellenőrizni kell)
    • Van e fizikai leltár?
  • Az oldalban van-e integrált fizetés, és ha igen melyik szolgáltatóval?
  • A bizonylatolás milyen? Minden termékről kerül kiállításra számla?

Eladó webshop – Beszállítói kérdései:

  • A kulcs beszállítókkal való viszony jelenlegi állapota? – Harmonikus / Nem az / Tartozások vannak-e
    • Dropshipping partnerrel?
    • Kiszállító partnerrel?
    • Esetleges hirdetői / affiliate partnerekkel való viszony?

Eladó webáruház – Legfontosabb alap jogi kérdések:

  • Az oldalon található jognyilatkozatok utolsó jogi revíziójának időpontja? – Dátum
    • Ha az időpont nagyon régi, akkor valószínűleg frissítened kell majd:
      • Általános Szerződési Feltételeket
      • Jognyilatkozatot / adatvédelmi nyilatkozatot
      • Az összes szerződést pl.: partneri vagy ügyfélszerződéseket.
  • GDPR konform-e az adatkezelés? – Igen / Nem / Nem tudom
  • A terméklicencek meddig érvényesek? – Terméklicence + Dátum