Online marketing eszközök 2. – Amit SEO-ról tudni kell!
Cikk időtartama: 25 perc
Szerző: Maksa Mónika
Erről lesz szó a cikkben:
- A SEO lényege, elemei
- A SEO előnyei
- A SEO típusai
- On-site SEO
- Off-site SEO
- Tech SEO
- A SEO tevékenységben használt szoftverek
- A SEO jövője
Előző cikkünkben rövid áttekintést adtunk az online marketing eszközökről és fajtáikról, hogy tisztázzuk, mi micsoda és mire is jó. Sorozatunk további részeiben pedig kibontjuk ezeket a témákat, a SEO, tartalommarketing, PPC, social media marketing, email marketing területeit is feltérképezve. Ezekkel online marketing képzéseinken is megismerkedhetsz. Most azonban a SEO tevékenység mikéntjébe vezetünk be, hogy megtudd hogyan tudsz organikusan, tehát fizetett hirdetések nélkül forgalmat terelni a weboldaladra.
Minden esetben érdemes odafigyelni a jó SEO-ra, hiszen növeli oldalad értékét, de ha pénz szűkében vagy, kifejezetten fontos, hogy energiát fektess bele. A SEO tevékenység gyümölcse azonban nem érik be azonnal, pár hónapra szükség van ahhoz, hogy te is lásd az eredményét. Cikkünkből megtudhatod, hogy mit kell tenned, hogy megnőjön organikus forgalmad!
Mi is az a SEO, mik az előnyei?
Ha visszaemlékszel, máris tudod, hogy a SEO nem más, mint Search Engine Optimization, azaz keresőoptimalizálás. Ez azt jelenti, hogy a weboldaladat, és a tartalmaid is úgy hozod létre, hogy figyelembe veszed a SEO szempontokat. A SEO alapja mégis a linkelés! A linkek segítségével kerülhetsz ugyanis előrébb a keresési találatokban adott kulcsszavak beírása esetén.
Mivel ma a legnépszerűbb keresőmotor a Google (2020 decemberében 91%-os piaci részesedéssel), így jellemzően a legtöbb cég SEO tevékenysége is főként erre fókuszál. A SEO egyébként a kilencvenes években született meg, a Search Engine Optimization kifejezést 1997-ben használták először.
Talán a legfontosabb, amit a SEO-ról tudnod kell: minél több értékes link mutat az oldaladra, annál jobban szeret a Google. Vagyis annál előrébb kerülsz a találatok között, aminek köszönhetően többen kattintanak az oldaladra! Így keletkezik organikus forgalmad!
Az oldaladra mutató linkek minősége azért olyan fontos, mert hitelességet kölcsönöz neki.
Egy magasabb DR-rel, azaz domain ratinggel rendelkező oldalról érkező link jóval többet ér, mint egy alacsonyabból.
Webbyskill.hu
Mi az a domain rating? Attól függően, hogy milyen szoftvert használsz, megállapíthatod egyes oldalak domain ratingjét vagy domain authority-ját. Ezek a mutatók az egyes weboldalak „erősségét” mutatják 0-100-as skálán, amelyet az alapján számol ki a szoftver, hogy mennyi és milyen külső hivatkozás mutat az oldalra. Értelemszerűen: minél magasabb az oldalad DR-je vagy DA-ja, várhatóan annál előrébb sorol a Google találatokban. A DA mérőszámot egyébként a Moz.com vezette be, míg a DR az Ahrefs nevű szoftverhez köthető. Ezekről a későbbiekben még bővebben írunk majd.
Tehát azt szeretnéd elérni a SEO-val, hogy az oldalad DR/DA értéke minél magasabb legyen. Persze emellett egyre nagyobb hangsúly kerül a felhasználói élményre is. A Google ugyanis már az oldal betöltésének sebességét, a mobilra optimalizált tartalmakat is figyelembe veszi a rangsoroláskor. Érdemes tehát ezekre odafigyelned! Ha nem is SEO szempontból gondolkodtál eddig hasonló dolgokon, akkor is tudhatod, hogy a felhasználóbarát weboldal, a gyors betöltés a site-odon tartja az internetezőket. Egy használhatatlan oldalon nem fognak ugyanis időt tölteni, ha pedig még lassan is jön be az oldal, lehet, hogy elhagyják, mielőtt még teljesen betöltene. A mobilra optimalizálás fontossága szintén egyszerű okra vezethető vissza: egyre többen böngésznek telefonról. Logikus, nem?
Milyen részei vannak a SEO-nak?
Mint minden online marketing tevékenység, a SEO is összetett és szerencsére jól mérhető. A keresőoptimalizálásnak három nagy területét szoktuk megkülönböztetni, de – persze, mint az online marketing esetében mindig – ezek összefüggnek egymással, hatnak egymásra.
On site SEO
Az on-page SEO gyakorlatilag a weboldalad állapotát mutatja meg, természetesen keresőoptimalizálási szempontból. Viszont, ha minden jól van beállítva, akkor más szempontból is értékes, laikus szem számára is jó weboldalt fogsz kapni! Az on-site, más néven on-page SEO-nak ugyanis része a tartalmak egységessé, átláthatóvá tétele, a felhasználó élmény javítása is. Egyszerűen áttekinthetővé válik, hogy miről is szól az oldalad, miközben a keresőmotorok robotjai is jobban eligazodnak rajta, így előrébb rangsorolnak majd.
Az on-site SEO magába foglalja a tartalom és az oldalad HTML kódjának optimalizálását is. Az on-site SEO célja, tehát, hogy a robotok és a felhasználók is elégedettek legyenek!
Az on-page SEO segít mindkettőnek megérteni:
- Miről szól az oldalad,
- Releváns-e az oldalad az adott kulcsszóval, keresőkifejezéssel
- Értékes, hasznos-e az oldal.
A robot ezek alapján dönti el, hogy a SERP-ben, azaz a search engine results page-en, vagyis magyarul keresési találatok között hol fog a weboldalad szerepelni.
Az on-site SEO-ban kulcsfontosságúak a kulcsszavak! A kulcsszóhalmozást a Google nem szereti, illetve ma már arra is figyel, hogy a kulcsszóra kiadott találat valóban releváns tartalom legyen. Így, ha valaki villanykörtét keres, nem fog vilmoskörtéről szóló értekezésre bukkanni. A kulcsszónak természetesen kell illeszkednie a szövegbe és kapcsolódnia kell a weboldalad tartalmához is!
A kulcsszavakat tehát a weboldalad tartalmának megfelelően kell megállapítani és fontos azt is figyelembe venni, hogy a felhasználók mikre keresnek rá.
Webbyskill.hu
Ha már megvannak a kulcsszavaid, ezekre tartalmakat tudsz gyártani. Fontos, hogy ha blog cikket írsz, az legyen érthető, áttekinthető, a weboldaladon könnyen meg lehessen találni és képviseljen értéket.
Emellett fontos odafigyelned arra is, hogy a felhasználók keresési szándékára (search intent) is reagáljon, válaszoljon azokra a kérdésekre, amelyek bennük felmerülhetnek egy-egy kulcsszó bepötyögésekor! Például (az előző cikk cipős példájánál maradva), ha a user azt írja be, hogy „környezetbarát cipő” vagy „fenntartható cipő”, írd bele a cikkedbe, hogy terméked mitől az, milyen szempontokra figyelnek oda a gyártáskor stb.
Az on-page SEO-ba viszont nem csak a kulcsszavak tartoznak bele, hanem az is, hogy hány link található az oldaladon. Mennyi külső és belső link van, ezek hova mutatnak? A külső és belső linkelés is lényeges! Amelyik aloldalad erősíteni szeretnéd, arra érdemes többször is linkelned a saját tartalmaidból, de a belső linkek szerepe az is, hogy vezesse a felhasználót az oldaladon az egyik tartalomról a másikra. Ha külső linkeket helyezel el, mindig megbízható forrásokat válassz!
Az on-site SEO része az oldal betöltései sebessége, az oldal URL struktúrája, az oldal metaadatai és a mobilbarát nézet is! Az utóbbit leszámítva ezek egyébként a technical SEO részei is egyben. Újabb átfedés!
Figyelned kell a weboldalad Title tag-jére, azaz az adott aloldal címére, amely a keresési találok között is szerepelni fog, a böngésző tabok tetején is látható, illetve a közösségi médiában való megosztás során is megjelenik. Ezért nem csak a blogbejegyzések, hanem például a termékoldalak title tag-jére is oda kell figyelned. A title tag a HTML kódban is megjelenik, a <head><title>Menő Cipő</title></head> kód jelzi.
A URL struktúrája is sarkalatos pont az on-site SEO-ban. Megmutatja az oldal hierarchiáját, illetve információt ad a robotoknak az adott aloldalról. Pl. http://menocipo.hu/blog/5-legmenobb-cipo
Az on-page SEO része a képek és headline-ok optimalizálása is. A képeket SEO szempontból fontos alt textekkel ellátnod, amely a robotokat segíti a kép felismerésében. A headline 1=H1 az adott aloldal vagy cikk címe, míg a H2,H3 alcímként funkcionál és értelmi egységenként tagolja a tartalmakat. Ezekben érdemes elhelyezned a kulcsszavaid és mindig figyelj oda, hogy legyenek beállítva!
Off site SEO
Az off-site SEO azokat a tevékenységeket foglalja magában, amelyek a weboldaladon kívül történnek annak érdekében, hogy oldalad jobb helyezést érjen el a SERP-ben.
Azzal hogy külső linkek mutatnak az oldaladra, azt a Google megbízhatóbbnak és relevánsabbnak tartja majd, mert egy-egy link úgy működik, mint egy-egy szavazat arra, hogy előrébb rangsoroljon a keresőmotor (bár a „szavazatok” eltérő súllyal esnek latba, hiszen egy magasabb DR/DA ratinggel rendelkező oldal „szavazata” többet ér).
Az off-site SEO-nak több fajtája is létezik, de mindegyik az oldalra mutató linkekkel áll kapcsolatban. Léteznek „természetes” linkek, amelyeket egy másik site tulajdonosa helyez el a saját oldalán azért, mert abban értéket lát. Például, ha a Menő Cipő oldaladon a fenntartható cipőkről szóló cikkre lehet, hogy egy környezetvédő oldal fog linkelni, ha éppen a divatról ír.
A manuálisan épített linkek lehetnek olyan tartalmak, amelyeket influencerek osztanak meg a kérésedre, vagy megkérheted az ügyfeleid, vásárlóid, hogy linkeljenek az oldaladra. De például PR cikkek segítségével is építhetsz linkeket, ilyenkor létrehozol egy értékes tartalmat, ami egy-egy weboldal számára releváns, és linket helyezel el a cikkben, amely a saját oldaladra mutat.
Linkeket helyezhetsz el online könyvtárakban, fórumokban vagy blog kommentekben is.
Amit a linkek elhelyezésénél figyelembe kell venned:
- Az oldal népszerűsége, ahová linket helyezel el,
- Hogyan kapcsolódik annak az oldalnak a témája a te oldaladhoz,
- Milyen kulcsszóra helyezel el linket,
- Mennyire megbízható az oldal,
- Milyen sok link szerepel az adott oldalon,
- A domain és az oldal autoritása.
Az off-site SEO tevékenység során bevetheted a social media marketinget is. Látod, újabb kapcsolódási pont más online marketing eszközökkel! Ilyenkor a saját oldaladon osztod meg például a blog cikkeidet, de megkérheted a felhasználókat is, hogy osszák meg tartalmaid. A guest postok is kiváló lehetőséget adnak az off-site SEO-ra. Ilyenkor mások blogjában, portálján helyezel el vendég tartalmat, amely az ő szempontjukból értékes és informatív. A márkád linkelt és nem linkelt említése bárhol a fent említett helyek és módszerek közül segít az oldalad népszerűsítésében és SEO-jának javításában.
Teljesen érthető nem? Hiszen te sem csinálod máshogy!
Tech SEO
A technikai SEO elsőre ijesztőnek tűnhet, de ha jobban belemélyedsz, már nem olyan félelemetes az egész. Arra van hatása, hogy a keresőmotorok hogyan tudják feltérképezni az oldalad. A technikai SEO-ba az oldal sebessége, a strukturált adatok, a kanonizálás, az XML sitemap és a Hreflang is.
A tech SEO-val biztosítod, hogy a Google crawlere a következő alkalommal, ha feltérképezi az oldalad, tényleg fel is tudja térképezni és minden fontos oldalt indexeljen. Az indexelt oldalakat fogja a keresőben is látni a felhasználó.
Ezért készíts sitemap-et! Az oldaltérkép ugyanis segít a keresőnek feltérképeznie a honlapod. Tartalmazza az ott található oldalakat. Ezzel meggyorsítod a crawler munkáját, mert csak a sitemap-et kell átfutnia, hogy lássa változott-e valami a linkjeid listáján.
A Robots.txt file-ban pedig meghatározhatod, hogy mely aloldalaid szeretnéd, hogy a Google feltérképezze és melyiket nem. Ezt a txt-t könnyen megnézheted, ha beírod az oldalad nevét+/robots.txt. Például menocipok.hu/robots.txt. Ennek a file-nak a karbantartására a Google Search Console-t tudod használni, ahol megnézheted, milyen oldalak vannak letiltva a Google számára és miket térképezett már fel.
Használj HTTPS protokollt a HTTP helyett! Előbbi ugyanis biztonságosabb, védi az érzékeny adatokat, például, ha vásárlásnál beírod a bankkártya adatokat. De nem csak ezért jó, ha https-t használsz, ez ugyanis már 2014 óta rangsorolási tényező is a Google-ben! Ha az oldaladnak http verziója is van, azt irányítsd át https-re!
Biztosítsd, hogy az oldalad gyorsan betöltsön! Ahogy fentebb már volt róla szó, a lassú oldalak nem csak idegesítik a felhasználókat, de 2010 óta desktopon, 2018 óta pedig már mobilon is rangsorolási tényező a betöltési idő!
Az oldalad betöltési sebességét a Google PageSpeed Insights szolgáltatással könnyedén ellenőrizheted, míg a mobilbarát nézet használhatóságát erre a linkre kattintva tesztelheted.
A tech SEO természetesen nem csak ennyiből áll! Fontos, hogy kerüld el a duplikált tartalmakat az oldaladon, ha kell, használj átirányításokat, figyelj oda, hogy ne legyen sehol 4xx hiba. A technical SEO ezen kívül még rengeteg apró érdekességet tartalmaz, a segítségével például be tudod állítani, hogy a földrajzi elhelyezkedés alapján milyen nyelven jelenjen meg az oldalad a felhasználóknak. Ehhez a hreflang attribútumot kell a HTML kódban használnod.
Milyen szoftvereket használj a SEO tevékenységed során?
Fontos, hogy a SEO munkád eredményeit különféle szoftverek segítségével nyomon tudod követni, elemezheted az oldalad forgalmának adatait. Ezek a szoftverek a kutatásban, a tartalomelőállításban és a felhasználói viselkedés megismerésében is segítenek.
Ahogy fentebb már említettük, a tech SEO-hoz nélkülözhetetlen a Google Search Console, amely ezen kívül több értékes adattal is szolgál számodra. A Search Console segít elhárítani az indexelési problémákat, megmutatja a Google-ből érkező forgalmi adatokat, de az oldaladra mutató linkeket is megnézheted a segítségével.
A Google Analytics segít az oldaladra érkező forgalom forrásának vizsgálatában, megtudhatod, hogy milyen keresőszavak vezettek az oldaladra, mennyi az organikus forgalom aránya az összes forgalomból és még rengeteg más érdekességet, amiről egy korábbi cikkünkben már esett szó. Ha az eszközről szeretnél többet tudni, elmélyülnél a használatában, online marketing képzéseink között Google Analytics képzést is találsz!
Az oldalad elemzésében, a kulcsszó- és témakutatásban az Ahrefs, a Moz.com vagy a SEMrush szoftvere segíthet. Ezekkel feltérképezheted más oldalak DR-jét vagy DA-ját, megvizsgálhatod, hogy az oldaladon milyen javításokra van szükség. A kulcsszókutatás során értékes adatokat szerezhetsz egyes kulcsszavak gyakoriságáról, a verseny nagyságáról és egyéb érdekes és fontos részletekről, amelyek segítenek a munkádban.
Fontos, hogy ha használod ezeket a szoftvereket, tapasztald ki, hogy neked melyik adja a legtöbb hasznos információt!
Kitekintés: a SEO jövője
A SEO alapvetően a linkek hálózatára épül. Ez a jövőben sem változik meg, csak a linkek elhelyezésében tolódhatnak el a hangsúlyok. Ismét előtérbe kerülhet majd a PR tevékenység, amely ezzel beépül a SEO-ba is, a PR cikkekben elhelyezett linkek válnak bevetté.
A felhasználói élmény és az értékteremtő tartalom még hangsúlyosabbá válik, párhuzamosan a mesterséges intelligencia és a Google egyre okosodó robotjainak térhódításával. A telefonok további terjedése miatt a mobil SEO méginkább előtérbe kerül.
Related Posts
Kategóriák
- Cikkek (41)
- Gondolataink (14)
- Home office (5)
- Humor (1)
- Infláció 2022 (1)
- Online Marketing Képzés (9)
- Smart HR (3)
- Tippek (9)
- Toborzás (1)
- Uncategorized (2)
- Válság (1)
- Vélemények (5)
- Webbyskill (4)