A cikk időtartama: 8 perc

Szerző: Bánki Attila

Frissült: 2024.05.02.

Egy időben temették, de nem hajlandó meghalni, sőt napról napra erősödik. Mi az? Az influenszermarketingre gondolunk, ami mintha szárnyakat kapott volna mostanában. Köszönhető ez az innovációknak, köztük a virtuális influenszerek megjelenésének is: ezek a digitális személyiségek flottul integrálódtak a befolyásolók birodalmába, megkérdőjelezve mindent, amit a népszerűségről gondoltunk.

A virtuális influenszerek mesterségesen generált karakterek. Úgy tervezték őket, hogy hasonlítsanak a valódi emberekre: saját személyiséggel és háttértörténettel bírnak, így könnyű hozzájuk kapcsolódni.

Hús-vér társaikkal ellentétben a digitális avatárokat nem kötik a fizikai létezés korlátai: egyidejűleg több platformon is nyomhatják a műsort.

Közülük is úttörő Lil Miquela, a Los Angeles-i székhelyű Brud startup virtuális influenszere, aki Leila hercegnős frizurájával és eklektikus stílusával robbant be a köztudatba. Ma már többmillióan követnek az Instán. Pillanatképeket oszt meg a napjairól, márkákat népszerűsít, sőt még valódi véleményvezérekkel is együttműködik. 

A virtuális influenszerek a valóságra fittyet hányva testesítik meg a vágyott életstílust:

  • Sosincs rossz napjuk,
  • nem kenődik el a sminkjük,
  • nem keverednek botrányokba,
  • azt kommunikálnak, amit csak akarsz,
  • és a legjobb, hogy még fizetést sem kell velük kialkudni. 

Könnyedén bejárják a különböző kulturális tájakat, és olyan niche-közösségekkel kommunikálnak, amiket a hús-vér influenszerek nehezen érnek el. Kipróbálnád, hogyan állíthatod őket a márkád szolgálatába? Online marketing tanfolyamaink segítenek belevágni.

Mondani sem kell, a trend nem nyerte el mindenki tetszését, már csak az etikai aggályok miatt sem. A kritikusok szerint ezek a kreált személyiségek elmossák a valóság és fikció közti határt, és eközben sanszos, hogy megtévesztik a gyanútlan közönséget. 

Érzékeny pont az adatvédelem is: egyre többen követelnek transzparenciát az influenszeriparban. De akár szkeptikusan tekintünk rájuk, akár nem, ezek a tervezőasztalon született bálványok pixelről pixelre formálják át a közösségi média tájképét.

Oké. Most lássuk, mi vár a hagyományos társaikra!

Akár új arcok, akár a régebbi idők hírességei, ma már minden ismert ember influenszer. Online viselkedésükkel befolyást gyakorolnak a kulturális- és marketingtrendekre. Ahogy azonban a digitális környezet folyamatosan fejlődik, úgy változik az influenszerek szerepe és hatása is.

A mikrobefolyásolók felemelkedése

A milliók által követett mega-influenszerek mellett felütötték a fejüket a mikro-influenszerek, akik kisebb, de nagy elkötelezettségű követőkkel bírnak az egyes niche közösségekben.

A márkák sem vetik meg őket, hiszen ők is nyernek azon, ha hitelesebb, hétköznapibb arcokhoz kötik a termékeiket. Így olyan demográfiai csoportokban is megvethetik a lábukat, ahová egyébként nem lett volna bejárásuk.

Ahogy a fogyasztók egyre tudatosabbak és igényesebbek lesznek, a hitelesség egyébként is egyre fontosabbá válik. A közönség gyorsan kiszúrja a hiányát, és kevésbé rezonál olyan tartalmakkal, amik őszintétlenek.

Gondoljunk csak arra, hány ember szemét böki a FaceApp túlzó használata! Leáldozott azok kora is, akik fogfehérítőkkel és fogyipirulákkal házalnak: olyan termékekkel, amiket maguk sem fogyasztan(án)ak szívesen.

Szaporodnak a platformok 

Az influenszerek hagyományosan az Instán, a YouTube-on vagy a TikTokon vannak jelen, de ezzel párhuzamosan kezdik belakni a feltörekvő platformokat is. Új utakat járhatnak be, ha más formátumokat is kipróbálnak, például

  • az élő streaming platform Twitch-et vagy
  • a hangalapú Clubhouse-t. 

Mondani sem kell, a márkák is úgy alakítják át a stratégiájukat, hogy az tartalmazza az új felületeket is. Ne aggódj, ezen a téren nem csak te vagy kezdő, és online marketing tanfolyamainkon gyorsan képbe kerülhetsz!

Egyre több a tech

Az influenszerek jövője összefonódik az olyan feltörekvő technológiákkal, mint a

  • kiterjesztett valóság (AR),
  • virtuális valóság (VR) és
  • mesterséges intelligencia.

Az AR-szűrőkkel és -effektekkel már most is sokan dobják fel a tartalmakat. Előnybe kerülnek azok a cégek, akik felkarolják ezeket a technológiákat és együttműködnek a korai adaptálókkal.

Már nem a magánrepcsis szelfik mennek

A növekvő társadalmi -és környezettudatosság korában az influenszereknek egyedülálló lehetőségük van rá, hogy jóra használják a platformjaikat. A befolyásolók egyre inkább olyan ügyek mellett állnak ki, amikben ténylegesen hisznek. Bye-bye, Kylie Jenner!

Összefoglalva tehát az influenszerek jövőjét a változó fogyasztói preferenciák, a tech fejlődés és a kultúra is alakítja. Egy biztos: az influenszermarketing nem megy sehová, élt, él és élni fog. Ha szeretnél mégjobban elmélyülni benne, csekkold online marketing tanfolyamaink egyikét!