Frissülő cikkünk a Tiktokról, mert a feltörekvő hirdetési csatornák között a TikTok online marketing megoldásai lesznek a legfontosabbak a következő években.

Olvasási idő: 15 perc

Szerző: Maksa Mónika

Társszerző: Bánki Attila

Lektor: Bodnár Alexandra

Erről lesz szó a cikkben (összefoglaló TikTok file):

  • Mi az a TikTok: a TikTok és az online marketing
  • Kik használják?
  • Milyen lehetőségek rejlenek a TikTok online marketingben?
  • A TikTokban rejlő lehetőségek kiaknázása
    • Saját céges profil
    • Influencer marketing
    • Fizetett hirdetések
  • Hogyan mérd a TikTok kampányok sikerességét?
  • Tanulságok, kitekintés

A TikTokról már az is hallott, aki nem akart. Ugye? Mára kikerülhetetlen felületté vált, a főleg a fiatalabb korosztály körében népszerű felület. Így eljött az idő, hogy mindenki, aki online marketinggel foglalkozik, kicsit jobban elmélyüljön a TikTok marketing megoldásaiban.

Update #2: Mégsem bannolják a TikTok-ot az USA-ban. A Trump adminisztráció által belengetett és soha életbe nem lépett tilalom elvetésre került. Biden viszont szigorúan bizonyítékok alapján szeretné megítélni, hogy a vetélytársnak minősülő (néha ellenségesnek) kínai app valóban gyűjt-e adatokat amerikai állampolgárokról. (Angol forrás itt)

Update #1: A TikTok eddigi története során mindig egy ellentmondásos platform volt. A márka biztonsága miatt aggódóknak van oka a félelemre. Az Európai Bizottság 2021. májusában fogyasztói védelemmel összefüggésben riasztást adott ki és egyben párbeszédre hívta fel a TikTok üzemeltetőjét többek között a rejtett marketing és a gyermekeket célzó agresszív reklámtechnikái miatt. „Az Európai Unióban tilos a gyermekeket és kiskorúakat álcázott reklámokkal, például videókban megjelenő bannerekkel megcélozni.”

Mi az a TikTok: hogy lett népszerű és mi köze az online marketinghez?

Rövid összefoglaló:

A TikTok története elég kacifántos, több botrány is kíséri – talán ezért is olyan népszerű. Ezekre most nem térünk ki, mert messzire vezetne, de akit érdekel, több helyen is olvashat például arról, hogy az Egyesült Államokban például be akarták tiltani a TikTokot:

Az alkalmazás maga nem más, egy kínai fejlesztésű videomegosztó social platform, amit még 2012-ben alapítottak. Világhódító útjára csak 2017-ben indult el, amikor Kínán kívül is elérhető lett iOS és Android rendszerekre is.

Katt a képre: A TikTok felhasználóinak várható alakulása az Egyesült királyságban.
A TikTok felhasználóinak várható alakulása

Ha még emlékszel a musical.ly alkalmazásra, akkor derenghet, hogy a TikTok azzal egyesülve kezdett igazán nagy térhódításba, 2018-ban. Azóta pedig megállíthatatlannak látszik.

Az alkalmazás lényege, hogy 3-15 másodperces táncos vagy szinkronizáló, sokszor vicces videót készítenek a felhasználók. Viszont fontos észben tartanod:

Csak meg kell találni a megfelelő formát, amiben át tudod adni az információt a követőknek! A fentiekben első hallásra talán nincs is olyan sok lehetőség, de ha jobban megvizsgáljuk a jelenséget, látni fogjuk, hogy az ellenkezője igaz.

Próbáld ki a Webbyskill képzéseit - ingyen
Próbáld ki ingyen a Webbyskill online marketing képzéseit és tanfolyamjait

Meglátták ezeket a lehetőséget a cégek is, így mára már az online marketingben is jelentős szerepet kap a TikTok

Kik használják?

Jelenleg világszerte 689 millió user használja havonta az alkalmazást, ezért ha céged van, vagy online marketinggel foglalkozol, semmiképp sem tehetsz úgy, mintha nem létezne. Ezeknek a felhasználóknak a nagy többsége 30 alatti fiatal, akinek a figyelmét pont az ilyen nagyon rövid, kissé hatásvadász célú videó kelti fel.

Egy 2019-es statisztika szerint:

  • A magyarországi TikTok felhasználók 37%-a 11-14 éves
  • 39%-a 15-18 éves
  • 19%-a pedig 18-24 éves volt.
  • A 24 évnél idősebbek pedig mindössze 4%-át adták a magyar usereknek.

Gyors összehasonlítás: Instagram

A Nuheadz Management készített egy felmérést, az általuk megkérdezettek 50%-a több mint egy órát használja az Instagramot, 30%-uk több mint két órát tölt el a felületen. A TikTokot a válaszadók 30%-a naponta több mint 30-et használja, sőt, a felmérésből az is kiderült, hogy a TikTok-felhasználók 30%-a tévét sosem néz.

Az Egyesült Államokra vonatkozóan már 2021-es adatok is rendelkezésünkre állnak: Az USA-ban a TikTokozók 25%-a 10-19 éves, 22,4%-a 20-29 éves, 21,7%-a 30-39 éves, 20,3%-a 40-49 éves, 11%-a pedig 50 évnél idősebb volt 2021 márciusában. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ez a social platform is egyre inkább terjed az idősebbek körében is, de még mindig főként a fiataloké a terep. Tehát főleg a fiatalabb korosztály számára érdekes tartalmak tudnak jól teljesíteni a felületen. Ahhoz, hogy eldöntsd tudod-e hasznosítani a TikTokot online marketing tevékenységed során, jól kell ismerned a célközönséged.

Katt a képre: TikTok felhasználók nemek és életkor szerint
Tiktok felhasználók nemek és életkor szerint

Inspirálhat például néhány nagyobb cég, akik otthon vannak a TikTok videók terén, tudatosan kiépítették tevékenységüket. Ilyen például a Washington Post, az Amazon (akik influencer marketingben is erősek) vagy az Egyesült Államokban népszerű műsor, a Saturday Night Live. A hazai cégek egyelőre a szárnypróbálgatásnál tartanak TikTokon, de néhányan már felfedezték a TikTok videókban rejlő lehetőségeket: például az X-faktor nevű tehetségkutató, de a BKK, a NAV és az Országos Mentőszolgálat is jól kihasználja a felület adta lehetőségeket. Jelen van a Fradi, de az Újpest is vagy éppen a Topjoy, de a Sziget Fesztiválnak is van fiókja. Jellemzően azonban inkább az influencer marketingre építenek a hazai cégek.

A célközönség meghatározásánál egyébként hasznos lehet a Ringier Axel Springer Magyarország tavalyi kutatása, amely szerint a felhasználók 88%-a kizárólag vagy leginkább az algoritmus által megjelenített, For You, vagyis Neked szekcióban megjelenő tartalmakat nézi. Ezzel szemben mindössze 12%-uk az, aki az általa követett fiókokat követi nagyobb figyelemmel.

Érdemes még szem előtt tartani azt is, hogy mely tartalmak a legnépszerűbbek a hazai felhasználók körében: a zenés-táncos (72%), a humoros (66%), illetve a trendekre reagáló (57%) videókat nézik a userek a felmérés szerint.

A TikTok online marketing lehetőségei

A TikTok marketing egyik nagy előnye:

  • Egyelőre nem nagy a verseny, hiszen kevesen élnek ezzel az online marketing eszközzel. 
  • A “belépési küszöb” alacsony, vagyis nem kell hosszú tartalmakat csinálnod, hanem kimondottan rövideket. (Olcsóbb, gyorsabb, kisebb elkötelezettséggel fogyasztható)
Katt a képre: A TikTok felhasználók növekedése országonként 2020
A TikTok felhasználók növekedése országonként 2020

A TikTokon a tartalmakat alaposan megszerkeszhetjük, mielőtt közzétesszük. Zenét választhatunk, táncolhatunk rá, akár virálissá is válhatunk egy-egy videóval. A felhasználók tudják like-olni, kommentelni és megosztani a videót – akár más felületeken is.

Az engagement kifejezetten erős szokott lenni TikTokon. Egy tanulmány szerint minden más közösségi média platformnál jobban teljesít a TikTok, ha az elköteleződés szintjét nézzük. Sőt, az emberek elég sok időt is eltöltenek az alkalmazás használatával: átlagosan 52 percet használják naponta. Ha ismered a felületet, te is tudod, hogy a TikTok beszippant és tényleg hosszú perceken át a képernyő elé szegez.

A TikTok profilokat lehet követni és akár értesítést is kérhetünk arról, ha új videót posztoltak.

A kihívás viszont másban rejlik. Olyan contentet kell előállítanod, amellyel a TikTok – ahogy láthattuk, jellemzően fiatal – felhasználói azonosulni tudnak. Amit fontos észben tartanod:

TikTokra radikálisan más tartalmat kell gyártani, mint bármely más közösségi média platformra. Itt nem elég egy cicás kép és egy idézet!

Bánki Attila, kommunikációs szakértő, a Webbyskill trainere és a Vermis online reklámügynökség tulajdonosa

Hogyan láss neki? Először térképezd fel az alkalmazást! Pár hétig csak megfigyelőként használd a TikTokot, így sokkal jobban tudod majd online marketing eszközként is hasznosítani!

Hogyan használd  TikTok-ot 

Saját TikTok profil létrehozása

Ha a céged arculata megengedi, létrehozhatsz saját fiókot, ahol a TikTokon használható filterekkel és zenékkel saját tartalmakat hozhatsz létre. Ha sikerül elindítanod egy saját kihívást, vagy az általad létrehozott filter felkapott lesz, érvényesül a virális hatás, rengeteg emberhez eljuthatsz, szinte ingyen. Persze ez egy előre nem megjósolható folyamat, hiszen azon, hogy miből lesz trend, senki sem tudja biztosan megmondani előre. Hashtagek, filterek, saját szűrők használatával, saját kihívásokkal növelheted a márkaismertséged, az engagementet.

Influencer marketing

Ha szintet lépnél, akkor bevetheted az influencer marketinget! Már hazánkban is rengeteg TikTok sztár van, akiknek több százezres a követőtábora. Egy ilyen influencerrel való együttműködés keretében a terméked eljuthat az ő követőihez, sokkal nagyobb ismertségre szert téve ezzel.

Fizetett hirdetések, vagyis PPC online marketing új formája

A fizetett hirdetéseknek is több fajtája létezik, csak egy TikTok hirdetési fiókot kell létrehoznod: (Ha TikTok üzleti fiókot szeretnél létrehozni, előtte ezt a cikkünket olvasd el – 5 perc)

  • Létrehozhatsz videó hirdetéseket, amelyek a felhasználók feedjén a többi videó között fognak megjelenni,
  • Márkához kapcsolódó hashtageket,
  • Top View hirdetéseket,
  • Márkához kapcsolódó effekteket,
  • és Brand Takeover (teljes képernyős) hirdetést .

Ezeket CPC (cost per click), CPM (cost per impression) és CPV (cost per 6 second view) alapján állíthatod be. Első esetben a kattintások után, második esetben impressziók után, a harmadik esetben a 6 másodperces megtekintések után fogsz majd fizetni.

A TikTokon egyelőre elég drágák a fizetett hirdetések. A TikTok hirdetése 10$/CPM-nél kezdődik, ráadásul a platform arra is kérhet, hogy kezdésként minimum 500$-ral indíts el egy kampányt.

Hogyan mérd a TikTok kampányok sikerességét?

Szerencsére a TikTok saját hirdetési felületében is találhatsz elemzéseket az egyes kampányok teljesítményéről a következő menüpontok alatt:

Event Manager:

  • Track Website Events: a site-on történő előre meghatározott események mérése
  • Track In-app Events: az alkalmazáson belül történő, előre meghatározott események mérése

Data Monitor:

  • View Ad Performance: hirdetések teljesítménye
  • Reporting: riportálás

Telepítheted a TikTok pixelt a weboldaladra, hogy pontosabban mérhesd a TikTok hirdetésekből a site-odra érkező forgalmat.

Az eredmények méréséről, a hirdetési fiókok beállításáról, metrikákról és riportálásról a Webbyskill PPC online marketing képzésein még többet megtudhatsz!

Mit kezdjünk a TikTokkal?

Ha már ismered a felületet, a felhasználókat, tudod, hogy a célközönséged megtalálható-e a social media platformon, kidolgozott TikTok stratégiád van, megtanultad a PPC online marketing képzésen a fizetett hirdetések csínját-bínját, el kell gondolkoznod, hogy merre tovább.

A TikTok növekedése egyelőre töretlen, egyre több a regisztráló. Ezért érdemes használni a felület adta lehetőségeket, és követni a trendeket. Amik nagyon gyorsan változnak! Figyeld a népszerű tartalmakat, nem sokáig tudsz egy-egy kihívásba beszállni, vagy népszerűvé válni egy-egy gyorsan terjedő poszt típussal. Nagyon gyorsan jönnek az új trendek, ezért érdemes naprakésznek lenned.

A felhasználók sok időt töltenek TikTokozással és 55%-uk saját tartalmakat is megoszt! Így van mit tanulmányozni. Habár egyre több idősebb user is van a TikTokozók között, még mindig jellemzően a fiatalok felülete.