Cikk időtartama: 15 perc

Szerző: Maksa Mónika

Erről lesz szó a cikkben:

  • Social media felületek fajtái
  • Mi az a Social media marketing?
  • Mi a jó Social media marketing titka?
  • Social media marketing 2021-ben, mi a jövő?

Téged is érdekelnek az online marketing képzések? Olvastad már bevezető cikkünket, vagy a SEO-ról készült összefoglalót? Ha más is érdekel, például a Social media marketing, akkor jó helyen jársz, most ezt az online marketing eszközt vesézzük ki! Mi is ez, miért hasznos és mit érhetsz el vele?

A közösségi média marketing a közösségi oldalak egyre nagyobb térhódításával egyre nagyobb szerepet kap az élet szinte minden területén. Hatalmas előnye, hogy a közösségi médiában kapsz visszacsatolást, a felhasználók, leendő vásárlók, leadek tudnak véleményt formálni, kérdést feltenni, te pedig az ő igényeik alapján alakíthatod a marketing tevékenységed.

Social media felületek fajtái

A közösségi oldalakat különféle módokon lehet kategorizálni, hiszen mindegyik összeköti a felhasználókat, mindegyik felületen interakcióba léphetnek egymással, de a közösségi oldalak működési elve egy-két dologban azért mindig különbözik. Egyes felületeken a látványé a főszerep, míg máshol a tudás megosztásán van a hangsúly. Lássuk hát, milyen típusok léteznek!

Social media felületek fajtái
Social media felületek fajtái

Közösségi hálózatok/social networks:

Ide tartozik például a Facebook, Twitter, LinkedIn, ahol a felhasználók és vállalatok tarthatják egymással a kapcsolatot. Marketing szempontból az ilyen felületekkel a márkatudatot tudod növelni, fokozza az elköteleződést a vásárlók részéről, akár ügyfélszolgálatként is funkcionálhatnak, növelik a konverziót, segítenek leadeket generálni. Nagy előnyük, hogy a felhasználók és vállalkozások interakcióba léphetnek egymással, ezt pedig a későbbiekben kamatoztathatják.

Médiamegosztó hálózatok/media sharing networks:

Ha képek, videók megosztásáról van szó, akkor az Instagram, Snapchat, Youtube, Tiktok és társaik juthatnak eszünkbe. Segíthetnek a márkaépítésben, a potenciális ügyfelek megszerzésében, a célzásban és egyebekben. Fő felhasználási területük mégis a média tartalmak megosztása. Ha a célközönséged használja ezeket a felületeket és a terméked videó-, illetve képmegosztókon jól megjelentethető, mindenképpen vedd igénybe őket!

Közösségi oldalak az olyan fórumok is, mint a Reddit, Quora és a Digg:

Ezeken az oldalakon kérdéseket tehetünk fel, információkat kereshetünk vagy egyes témákat meg is vitathatunk másokkal. A felhasználók információkat, véleményeket cserélnek, híreket raknak fel.

Az ilyen felületek a vállalkozásoknak például a piackutatásban segítenek. Régebbiek, mint például a Facebook, az ilyen fórumokon szakemberek, szakértők, rajongók gyűltek össze és léptek kapcsolatba.

Ezeken a vitafórumokon még ma is rengeteg felhasználó aktív, rengeteg kérdésre választ adnak és a marketingben, a márkád népszerűsítésében is nagy szerepük lehet.

Közösségi könyvjelző és tartalomkezelő hálózatok: Pinterest, Flipboard

Ezeken az oldalakon megismerheted a trendeket, megoszthatod a legfrissebb tartalmaid és inspirációkat is szerezhetsz. A felhasználók elmenthetik a nekik tetsző tartalmakat, így azokból is tájékozódhatsz. A márkaismertség növelésében segítik a vállalkozásod, növelheted így a webhelyed forgalmát és az ügyfelek elköteleződését is. Ezeken az oldalakon kreatív kampányokkal érdemes elindulnod.

Fogyasztói vélemények/consumer review hálózatok: Yelp, Zomato, TripAdvisor, Google Maps

Ezek a felületek remekül alkalmasak arra, hogy különféle termékekről megismerd a vásárlók véleményét, információkat szerezz, vagy hogy a konkurenseidről többet megtudj!

Amikor egy vállalkozás sok pozitív értékelést, azaz review-t kap, az social proofként, vagyis „társadalmi bizonyítékként” működik. Ez a social proof segít megbízhatóbbnak tűnni a leendő ügyfelek/vásárlók szemében is, hiszen más ügyfelek/felhasználók véleménye hiteles forrás számukra. Ezért nagyon fontos odafigyelned, hogy céged milyen értékeléseket kap ezeken a site-okon.

Blog site-ok: WordPress, Tumblr, Medium, Blogger

Ezek a közösségi oldalak a tartalommarketing tevékenységed során lehetnek kifejezetten hasznosak, hiszen ezeken a felületeken blogbejegyzéseket helyezhetsz el, mások szövegeit olvashatod és kommentálhatod is.

A mikroblogokon elhelyezett tartalmakkal népszerűsítheted terméked, az oldaladra vezető linket helyezhetsz el, ezeket a bejegyzéseket tovább oszthatod más social media csatornákon.

Social shopping hálózatok: Polyvore, Etsy, Fancy

Ezeken a csatornákon keresztül megismerheted a vásárlási és marketing trendeket, követhetsz különböző márkákat, de ezeken az oldalakon vásárolni is lehet.

Ezek a csatornák ideálisak a márkaismertség növelésére, az engagement fokozására és a termékek értékesítésére is. A hagyományos e-kereskedelemtől abban különböznek ezek a felületek, hogy a vásárlást érdekesebbé teszik néhány hozzáadott social elemmel.

A kisvállalkozások és induló vállalkozások számára adnak lehetőséget, hiszen valódi üzlethelyiség nélkül is értékesíthetik itt a termékeiket.

Érdeklődési körök alapján szerveződő közösségi oldalak: Goodreads, Last.fm vagy például Moly.hu

Ezeken a csatornákon az azonos érdeklődési körű, azonos hobbival rendelkező emberek léphetnek kapcsolatba egymással. A különféle site-ok egy-egy niche-re specializálódtak, így tudni lehet, hogy aki regisztrált, azt már érdekli a téma. Az érdeklődőkkel itt könnyen tarthatod a kapcsolatot, és exkluzív márkaismertséget teremthetsz. Ezeken az oldalakon tehát értelemszerűen célzottabb marketing tevékenységre van lehetőséged.

Na de mi is pontosan az a social media marketing?

Ha szeretnél mélyebben megismerkedni a social media marketinggel, online marketing képzéseink között többet is találsz, ami ezzel foglalkozik, az alapos, szakmai online marketing tudást a Webbyskillnél otthonról, kiváló szakemberek segítségével szerezheted meg!

A social media marketing tevékenység leegyszerűsítve arról szól, hogy a közösségi médiumokat és közösségi hálózatokat arra használjuk, hogy egy adott cég termékeit vagy szolgáltatásait eladjuk. Ha kicsit mélyebben belemegyünk, akkor egyből láthatjuk, hogy ennél azonban jóval többről van szó!

A social media marketing segítségével a cégek elérhetik, hogy meglévő ügyfeleik elköteleződjenek mellettük, miközben új vevőket is elérhetnek azzal, hogy olyan dolgokat kommunikálnak feléjük, amelyekkel tudnak azonosulni.

A közösségi média marketing, azaz a social media marketing eredményei jól mérhetők is, így a szakemberek nyomon tudják követni, hogy milyen tevékenységek eredményesek. Sok közösségi oldalon elérhető a céges profilok számára geográfiai, demográfiai elemzés, mérhető, hogy milyen ütemben növekszik a követők száma, az egyes posztoknak mekkora az elérése, mennyi aktivitást váltottak ki. Ezeket figyelembe véve a marketing stratégia gyorsan a felhasználói igényekhez alakítható, így a userek sokkal könnyebben azonosulnak a márkánkkal, az általunk kínált szolgáltatással.

A közösségi média alapjaiban változtatta meg azt, ahogyan az emberek kommunikálnak egymással, ezt pedig a vállalatok is gyorsan észrevették és elkezdték tudatosan használni a Facebookot, Instagramot, Twittert, Linkedint stb. De hogyan érdemes ezt a tevékenységet tudatosan felépíteni?

Mi a jó social media marketing titka?

Ahhoz, hogy online marketing tevékenységed jól működjön, előzetes tervezésre és nagyfokú tudatosságra van szükség. Az online marketing stratégiáról bevezető cikkünkben már te is olvashattál! Na de hogy is néz ez ki pontosan a social media marketingben?

Social media stratégia
Social media stratégia

1. Határozd meg a Social media marketing céljaid

Szeretnél közösséget építeni, növelnéd a követők számát, vagy a meglévő követőket szeretnéd elkötelezettebbé tenni? Vagy esetleg a bevételeid növelése, ügyfelek szerzése a cél? A webhelyed látogatottságát szeretnéd növelni (például hav 2 userről 1001-re)? Bárhogy is válaszolsz ezekre a kérdésekre, a válasz alapján kell elindulnod a tervezéssel. Ha tudod, mit szeretnél elérni, ennek megfelelően tudod tervezni a kampányaid.

2. Ismerd meg a célközönséged

Az egyik alapigazság a social media marketingben, hogy a külöféle platformokon különböző felhasználók vannak jelen. Ha ugyanaz a felhasználó használja a különféle platformokat, akkor is máshogy kell megszólítani, hiszen a Facebook, Instagram vagy LinkedIn teljesen más céllal működik. Ami működik tehát „instán”, LinkedInen kerülendő!

Egy kis áttekintés:

A Facebookon és YouTube-on szinte mindenki megtalálható, hatalmas a szórás a felhasználók között.

Az Instagramot (Y generáció), de méginkább a TikTokot (Z generáció és fiatalabbak) a fiatalok használják, akik a személyiségükhöz illő, látványos, merész tartalmakat várnak.

A Pinterest egy nőiesebb közeg, a felhasználók nagy része ugyanis a nők közül kerül ki.

A LinkedIn pedig a magasan képzett szakemberek platformja, ahol üzleti, adott szakmával kapcsolatos komoly tartalmak sokkal nagyobb sikert érnek el, mint az Facebookon vagy Twitteren bármikor előfordulhatna.

Attól függően, hogy céged mivel foglalkozik, már az sem mindegy, hogy milyen felületeken vagy jelen. Hiszen egy gyógyszereket fejlesztő cég TikTokon nem igazán tud érvényesülni, de a LinkedIn annál ideálisabb felület számára. Ezzel szemben egy új, fiataloknak szánt sminkeszköz valószínűleg pont fordítva ér el nagyobb sikereket.

3. Készíts tartalomtervet, post calendar

Ha már tudod, hogy mi a célod a social media marketinggel és megismerted a célközönséged, tudod, hogy hogyan és hol szólíthatod meg őket, jöhet a tartalmak megtervezése. Érdemes előre tervezned és nem ötletszerűen posztolgatnod, hiszen sokkal jobban tudod majd irányítani a folyamatokat.

Ha körvonalaztad, hogy milyen témákról, milyen vizuális tartalommal szeretnél posztokat készíteni, azok mikor jutnak el leghatékonyabban a célközönségedhez, készíts tartalomtervet. Így könnyen átláthatod, hogy mikor milyen posztokat kell kitenned, mik az aktuális célok és hogy éppen hol tartotok a megvalósításban. Ehhez érdemes létrehozni egy táblázatot: post calendart. Ebben tudod vezetni, hogy melyik nap, hány órára mit tervezel, milyen képet, videót vagy egyéb tartalmat szeretnél megosztani, és hogy melyik felületre szántad az adott kontentet.

4. Social listening – figyeld a felhasználók igényeit, visszajelzéseit, reagálj

„Figyelj oda a visszajelzésekre!” – a social listening nagyon leegyszerűsítve ennyit jelent. Az ügyfelek viselkedése, kommentjei, üzenetei azonnali visszajelzésként múködnek a tevékenységedre, amit bűn nem figyelembe venni! Ha ugyanis az igényeiknek megfelelően alakítasz a marketingstratégiádon, más, hasonló emberekhez is eljuthatsz a tartalmaiddal, és a már meglévő követőid, ügyfeleid is elégedettebbek lesznek.

Az ügyfelek, követők visszajelzéseit többféleképpen is megvizsgálhatod, nem kell csak a saját oldaladra írt kommenteknél és üzeneteknél maradni. Tippünk: vesd be a brand monitoringot, azaz márkafigyelést! Ez annyit tesz, hogy a márkád nevét tartalmazó említéseket, mentionöket keresed és elemzed, értelmezed. A social listeningnek egyébként más fajtái is vannak, ezekkel online marketing képzéseinken mélyebben is megismerkedhetsz!

5. Állítsd be a legfontosabb metrikákat és KPI-ket, értelmezd a riportokat, adatokat

A KPI, azaz Key Permormance Indicator célja, hogy mérhetővé tegye, a céged el tudja-e érni a kitűzött célokat. Ehhez neked kell meghatározni a célokat. Például: havi 1001 látogató legyen a weboldaladon vagy 5 helyett 15 pár cipőt szeretnél eladni havonta. Ezek jól mérhető célok. 

A social media marketing tevékenységed eredményességét különféle szoftverekkel vizsgálthatod meg, most inkább arról ejtünk pár szót, hogy milyen adatokra érdemes koncentrálni:

  1. Elérés: hány embert ért el egy adott poszt, azaz azoknak az egyedi felhasználóknak a száma, akik látták a bejegyzésed.
  2. Kattintások: hányan kattintottak a posztodra/fiókodra. Ha ezt a metrikát figyeled, láthatod, hogy mi kelti fel a felhasználók érdeklődését, mi veszi rá őket a vásárlásra.
  3. Engagement: elköteleződés. Ez a szám az interakciók számának a megjelenések számával való elosztása alpján jön ki és azt mutatja meg, hogy a közönséged mennyire hajlandó a cselekvésre.
  4. Hashtag teljesítmény: melyek voltak a legtöbbet használt hashtagjeid, melyekről asszociálnak az emberek a márkádra?
  5. Organikus és fizetett kedvelések: organikusan nehezebb like-okat szerezni, de a két szám összevetésével jobban átá tudod gondolni, hogy melyik posztokat érdemes kicsit megboostolni.
  6. Sentiment, vagyis megítélés: ez a mérőszám mutatja, hogy a userek hogyan reagáltak a kontentedre, márkádra vagy hashtagedre. Sértőnek találták esetleg tetszett nekik?

6. Tartsd meg, ami működik, és ötletelj, mi az amivel jobbá teheted a tevékenységed

A posztjaiddal törekedj egységességre! A képek/szövegek/videók valamiképpen legyenek a te márkádra, de csakis a te márkádra jellemzőek, hogy összetéveszthetetlen legyél a piacon!

+1 tipp: vesd be a fizetett hirdetéseket

Nem kell minden posztot beboostolni, de vannak tartalmak, amiket érdemes egy bizonyos összeggel kiemelni, így nem csak a követőidhez, hanem a megfelelő célzással a leendő ügyfeleidhez, vásárlóidhoz is eljutnak, akiknek lehet, hogy csak ennyi kell, hogy megvegyék a terméked! A megfelelő tartalmak kiemelésével követőket szerezhetsz vagy növelheted a weboldalad látogatottságát is, de fontos, hogy átgondoltan élj ezzel a lehetőséggel, hiszen ha olyan embereknek hirdeted a posztod, akik elzárkóznak előle, a céljaiddal ellentétes hatást válthatsz ki belőlük!

Mire figyelj a social media tevékenység során?
Mire figyelj a social media tevékenység során?

Social media marketing 2021-ben, merre haladunk?

A social media marketingben egyre hangsúlyosabb szerepet kap az Influencer marketing, miközben a chatbotok és a mesterséges intelligencia egyre gyorsabban fejlődnek.

Influencerek a hálószobánkban

Az influencer marketing néhány éve – az influencerek növekvő számával együtt – jött be a köztudatba. A cégek is felfedezték, hogy a több ezres/tízezres/százezres/milliós követőtáborral rendelkező influencerekkel való együttműködésben óriási lehetőségek rejlenek. Ha ugyanis egy Instagram sztár megosztja követőivel, hogy ő milyen cipőt vagy alsóneműt hord, annak a cipőnek vagy alsóneműnek az eladásai jó eséllyel elkezdenek szárnyalni.

Mára már az úgynevezett „micro-influencerek” is megjelentek, akiknek nincs akkora követőbázisuk, de elkötelezettebbek irántuk az emberek és a kisebb vállalkozások is meg tudják fizetni a velük való együttműködést.

Chatbotok a mindennapjainkban

A másik egyre növekvő trend a mesterséges intelligencia terjedésével a chatbotok használata. Egyre többen akarnak a közösségi médián keresztül kapcsolatba lépni a termékekekkel, szolgáltatásokkal, emiatt a cégeknek meg kell oldaniuk, hogy a lehető leggyorsabban választ adjanak. Ez pedig nem mindig oldható meg ügyfélszolgálatos kollégákkal, hiszen a chatbot tényleg azonnal és – ami a legfontosabb – mindig rendelkezésre áll. A mesterséges intelligenciának köszönhetően a chatbotok is egyre okosabbak, már nem csak egyszerű kérdésekre tudnak előre megírt válaszokat adni, hanem sok esetben a vásárlók panaszait is kezelni tudják.

Csoportosulok, tehát vagyok

A Facebook csoportok is egyre nagyobb teret kapnak a közösségi oldal felhasználóinak életében. Gyakorlatilag úgy működnek, mint a klubok, egy kis előszűréssel bármelyik felhasználó csatlakozhat hozzájuk. Ma pedig hatalmas jelentőségük van, hiszen a kapcsolattartás tetemes része az online térbe tevődött át. Ezt a folyamatot ráadásul a pandémiat is felturbózta.

Egy-egy csoport hatalmasra nőhet, rengeteg tudás és kérdés gyűlik bennük össze és a legtöbb ilyen csoport valami közös pont vagy érdeklődési kör mentén szerveződik. Sokszor termékajánlások is előfordulnak. A márkák létrehozhatnak saját csoportot, vagy már meglévő Facebook groupokban próbálhatnak érvényesülni. Utóbbi nem minden csoportban lehetséges.

Életünk story-jai és élő bejelentkezés

Az eltűnő történetek Snapchatről indultak, de ma már a Facebookon, Instagramon és WhatsAppon is hatalmas népszerűségnek örvendenek, sőt, ma már LinkedIn-en is van story lehetőség. Egy 2020-as adat szerint naponta 500 millió ember posztol Instagram történeteket.

Ezek a bejegyzések 24 óra alatt eltűnnek, de rengeteg lehetőséget tartogatnak. Elhelyezhetünk bennük linkeket, szavazást, kérdőívet hozhatunk létre, kérdéseket tehetünk fel és a reakciókat meg is oszthatjuk. Ezek a story-k ráadásul már asztali gépen is megnézhetők. A történetek kihasználása növeli a userek elköteleződését, hiszen interakcióra sarkall.

A FOMO (fear of missing out) érzésnek köszönhetően mindig mindent azonnal tudni akarunk, semmiről nem akarunk lemaradni és mindent meg akarunk osztani a követőinkkel. Jöjjenek csak a like-ok! Az elő bejelentkezéseket azonban tudatosan is lehet használni. Ha felkészíted követőid egy-egy live-ra, akár játékot, sorsolást vagy egy exkluzív tartalmat, váratlan bejelentést kapcsolsz hozzá, nagyon jól ki tudod használni ezt a lehetőséget az online marketing tevékenységed során.