A cikk időtartama: 5 perc

Szerző: Bánki Attila

Frissült: 2022.09.05

Két válságon is túl vagyunk, és az egyik, amit biztosan megtanultunk az, hogy az online marketing szükségesebb lesz, mint valaha.

Nem hiszed?

Válság ismét és az infláció 2022 -ben papíron 10,2% körüli. Az Euro ma éppen 409,53 forint, (A cikk írásakor) szeptembertől az egekbe ugrik a rezsiköltség, aszály van, estére üres pultok a boltokban. Szerinted mit fog csinálni a lakosság? Azt, amit 2008-ban és a Covid válság elején 2019-ben. Kevesebbet és sokkal megfontoltabban fog költeni.

A válságok tanulságai

Emlékszel mi történt 2008-ben és 2019-ben?

  • Robbanásszerűen megerősödött az online értékesítés, mert az internet lehetővé tette, hogy a vásárló pár kattintással összehasonlítson árakat és spóroljon – Bele kell ásd magad az ár-összehasonlító oldalak területébe.
  • Megerősödött az ár-érték arány keresése – a vásárló, ha már költött, akkor jól akart járni. Már a boltban is rutinosan (!) keresnek a fogyasztók – Értened kell a keresőhálózatokhoz is. (SEO)
  • A kedvenc prémium márkákat helyettesítették olcsóbb vagy alacsonyabb (!) kategóriájú termékekkel – Sokkal jobb szövegeket, de méginkább, sokkal meggyőzőbb videókat kell készítened, hogy elmagyarázd, hogy miért kelljen a vásárlónak a drágább terméked (Tartalom Marketing)
  • Megkezdődött az azóta is tartó saját márkás termékek erősödése élelmiszerektől, a ruhákig
  • Ráadásul az emberek rászoktak arra, hogy webshopban olyanokat is megvegyenek, amiket korábban csak boltban vettek. Pl. ruha, cipő, ékszer, étel stb. – Ez ugye webshop nélkül nem fog menni.
  • Ezek mellett csökkeni fog a kommunikációs költségvetésed – Több embert kellett elérned, jelentősen kevesebb pénzért – Meg kell tanulnod kis volumenű tesztkampányokat futtatni és folyamatosan optimalizálni a kampányokat (PPC)
  • A kedvezmények, leértékelések nagyon fontossá váltak, például (kiemelten) a szállodaiparban, ahol példátlan volt 2008-ban, és a Covid idején is a forgalomcsökkenés. Itt a luxus szálloda és a tömegszálloda közötti árak jelentősen közeledtek egymáshoz.
  • A légiközlekedés nagy ütést kapott, de mi tudjuk, hogy a 2008 -as válság semmi sem volt a 2019-eshez, amikor a légitársaságok a földre kényszerültek.
  • Főleg olyan szektorban, mint a ruhaipar, ami 2008-ban az egyik legnagyobb bukó volt, de 2019-re szinte mindenkinek volt online értékesítése.
  • A kiszállítási iparág megerősödött. A bolti vásárlás un. „azonnali kielégülés” élménye, mely előnyt biztosított számára – elolvadt. Hiszen 24 órán belül a kezedben lehet, amit vásároltál
  • Covid járványt és annak hatását minimum két évben szokták mérni (2019-2021). Tehát a rövid megoldásokat engedd el.
  • A 2008-ban „csak” meggerősödött az online forgalom, 2019-után viszont rendkívül jelentősen megerősödött (Értened kell az e-Kereskedelemhez)
  • Pedig lássuk be, nem omlott össze az ellátási lánc, csak lelassult (WC papír gate és élesztő panama)
  • Nem a drága dolgok nem fogytak, hanem azok, amikért helyszínre kellett menni
  • A fogyasztói márkahűség pedig tovább csökkent, a fogyasztók több mint 80%-a (!) számolt be arról, hogy a szokásostól eltérő márkát vásárolt. Ezt az katalizálta , hogy készlethiány (!) miatt nincs a kedvenc terméke. (Logisztika szerepe)

Ha ránézünk a tanulságokra, akkor látni fogjuk, hogy két lényeges elem biztosan kirajzolódik közülük, ami segít a válság kezelésében:

  1. GYORS ADAPTÁCIÓ.
  2. DIGITALIZÁLÓDÁS.

„2022-ben is, a marketingnek tovább kell digitalizálódnia. Az online marketing messze nem csodaszer, de arra mindkét válság rámutatott, hogy a közelgő válság és inflációs nyomás alatt, sőt utána is; ha bármit el kell adnod, akkor nem fogod tudni kihagyni.

Bánki Attila, a Vermis reklámügynökség tulajdonosa
Ha nincs Online Marketing ismereted, az bizony nagyon fog hiányozni

Adaptálódó lakosság – adaptálódó marketing

Ha jól meg akarod érteni, hogy miért fontos a józan ész a válság és infláció alatt is és miért KELL a GYORS adaptáció, akkor a következő példát tudom hozni:

„…mint nem alapvető fontosságú termék az un. anti age (öregedésgátló) termékek ellenálltak a visszaesésnek, mivel a vásárlók nem voltak hajlandóan korlátozni a kiadásaikat (!). Az otthoni szépségápolási termékek jobban teljesítettek 2008-ban, mint például a hajfestékek, dauerek/lazítók, szőrtelenítők, körömlakkok és fogfehérítő szerek. Ezek a termékek profitáltak az un. „otthon” vagy „begubózás” trendből…”

Euromonitor

Nem azért jó csatorna az online tér, mert olcsó (mert nem az). Hanem azért mert:

  • SKÁLÁZHATÓ– pl.: akár néhány tízezer forinttól indíthatsz egy teszt-értékesítési kampányt, hogy megtudd, milyen hirdetés beállításokkal fog jól menni a terméked, ha majd a „nagy” kampányt elindítod. (Rengeteg pénzt spórolhatsz ezzel)
  • JÓL MÉRHETŐ – A legfontosabb most folyó értékesítési aktivitásaidról jól értelmezhető elemzéseket kapsz. Utánajárhatsz, hogy mit és miért vesznek az oldaladon, vagy, hogy miért nem.
  • GYORS – Ha egy terméket még a héten ki kell pörgetned a raktárból, akkor napokon belül indulhat kampány.

Az online marketing tulajdonképpen megkerülhetetlenné vált az utóbbi években.

„Mindegy, hogy merre mész az életben az online marketing képzés adta értékesítési tudást mindenhol használni fogod tudni.”

N. Orsolya, az Online Marketing képzés hallgatója

Mindegy, hogy mi a munkád. Ha már egyszer megtanultad az online marketinget, akkor azt minden szegmensben tudod használni. Mint azt a 2008-as, és 19’-es példákból láthatod, ez egy hosszú távon kiválóan kamatozó képesség.

Menj előre – készülj a válság és infláció hatására

Amik nélkül neki se állj:

1. Az online marketing tudások közül a legfontosabb a Google Analytics. Ez az alap. Ez méri az oldaladon az emberek különböző tevékenységeit. Ha már láttál közelről websiteot, webshopot, akkor már van annyi tudásod, hogy megismerd, hogy hány valódi ember jár az oldaladon, abból mennyi a vásárló, ők merre mennek az oldaladon, hol veszíted el őket. Miért olyan nagyon fontos ez?

  • Megtudhatod, hogy miért veszítesz el látogatót
  • Megtudhatod, hogy honnan – hová mennek az oldaladon az emberek, ahelyett, hogy vásárolnának
  • Honnan jönnek a vásárlóid az oldaladra? Honnan érkeznek az emberek?
  • Melyik hirdetésedből jönnek a jól fizető vásárlóid? Hol hirdess?
  • Melyik termékedet nézegetik a legtöbben? És melyik az, amit valamiért mégsem vesznek meg.

2. A következő nagyon fontos, az a (Social Media általában) Facebook oldalad szakszerű használata. A követőid nem azt akarják látni egész nap, hogy milyen szép színekben kapható ugyanaz a nyugágy. Meg kell tanulnod, hogy hogyan használd a Facebook -ot üzleti céllal. Ami nem ugyanaz, mintha magán célra használnád. Ha megfelelően használod, akkor a legfontosabb kapcsolatod lesz az emberekkel, ezért muszáj jól csinálnod.

  • Tudnod kell, hogy miért járnak a Facebookra az emberek leginkább. Szórakozni, kapcsolatot tartani. Ilyen posztokat csinálsz?
  • Tudod, hogy melyik posztod a legnépszerűbb? És hogy miért? Szeretik az emberek?
  • Hogy tudsz hasonlókat előállítani? Nagyon nehéz feladat.
  • Hogyan növeld a követőid számát? Hogyan tudod fenntartani az érdeklődést az oldaladon?
  • Rendszeresen posztolsz? Vagy csak, amikor időd van?

3. A következő, amit muszáj ismerned, az a Google hirdetési hálózata. Nem a kereső, mert az ismered. Hanem az un. kereső hálózati hirdetések, (A GSN) és ha már itt tartunk, akkor a „bannert futtató” hálózata (A GDN). Ha valakinek kell a terméked, (ráadásul dübörög a válság és inflálódik a pénze) akkor jó esélyed van, ahogy rákeressen a Google-ben. És ha keres téged, akkor meg kell, hogy találjon. Muszáj, hogy ne veszítsd el ezt a forgalmat.

  • Ha az embereknek kell a termék, amit árulsz, akkor a tiédet vegyék meg és ne a konkurensét. Be tudod állítani ezt a hirdetést?
  • Mennyit költhetsz egy Google keresőhirdetésre? Ezt muszáj tudnod.
  • Melyik terméket és miért hirdesd? Mikortól sikeres

4. A következő pedig a tartalom marketing, inbound marketing (Szándékosan nem írtam SEO-t). Ha összekevered a PPC GSN-nt a SEO-val, a SEO-t a tartalom marketinggel, (ami valahol érthető), akkor a későbbiekben azért lehet baj. Azonnal tisztába kell tenned ezeket a területeket, hogy organikus forrásból (hogy médiaköltés nélkül) kaphass olyan látogatókat, akik tényleg érdeklődnek a termékeitek iránt.

  • Ha havi 400 000 Ft, a médiaköltésed, de körülbelül ekkora nem fizetett forgalmat is be tudnál hozni a termékednek, akkor azt nem – szabad – ott – hagynod!
  • Bármennyire is nehéz olyan cikket, posztot, videót kell készítened, amit a célcsoportod szeret.
  • Sokkal rafináltabb, remarketinggel, cikkekkel, posztokkal jól felépített kampányt kell futtatnod. Csak a PPC nem lesz elég.

5. Ekkor kell beszélnünk a Performancia Marketingről, ami adat alapon nyújt segítséget. Ha a válság és infláció közepette te szeretnél racionálisan, mért adatok alapján döntéseket hozni, akkor ez már a te pályád. A Performancia Marketing segít, hogy csökkentsd az ablakon kidobott pénzed mennyiségét és segít ebben, hogy a reklámozásba fektetett pénzed a legjobb arányban térüljön meg.

  • A válság és az infláció rá fog kényszerí¤eni, hogy egy kisebb kampány indításakor megnézd, vajon melyik csatornát használd? Mire lesz pénzed? A Facebookot és az Instagramot? Vagy a Facebookot, az Instagramot és a Google hálózatait? A Google keresőhálózatát?
  • Mit tanultál az előző kampányodból? Melyik csatornába fektetett pénz térül meg a leginkább? Mérd meg – ezért kell a performancia szemlélet.
  • Melyik hirdetésed teljesített jobban? A krokodilos, vagy a létrás? Úgy tűnik, hogy a krokodilos kreatív jobban teljesített. De vajon miért?

6. Mire a látogató már eljut az oldaladra már a felhasználói élménnyel, az oldalad, a webshopod felépítésével, betöltődési sebességével (Igen; ez is számít) kell foglalkozz. Mivel már használsz Analytics-et, ezért használni fogsz hőtérképes mérést is, ami megmutatja, hogy mit csinálnak az emberek az oldaladon. A UX (User Experience Design) azért kell neked, mert ez segít abban, hogy kevesebb vásárlót veszíts el az oldalon.

  • A látogatód belép az oldaladon, a kosár utolsó képernyőjéről kilép. Vajon miért? Ezen sok bevételt veszíthetsz el.
  • A termék oldaladon sok a látogató, de nem tesznek semmit sem a kosárba. Vajon jó helyen van a „Kosárba” gomb? Látható? egyértelmű? Egyáltalán működik?
  • Ha a látogató ránéz a termékképre, az milyen minőségű? Rossz? elmosódott? CMYK a fotó és nem RGB? Te kedvet kapnál a vásárlásra?
  • Az oldalad általános kinézete milyen? Profi? Olyan, ahol te is szívesen vásárolnál, vagy olyan, amin nem biztos, hogy elhiszed, hogy az áru, amit rendelnél az meg fog érkezni? A fogyasztó ezt 1,34 mp alatt, tudat alatt dönti el.

Sorolhatnánk, de a válság és az infláció hatása meg fogja mutatni ismét, hogy a digitális megoldások napról napra, hétről hétre megkerülhetetlenebbek lesznek.

Miközben elszállnak az árak, nő a munkanélküliség, és rekordmagas az infláció, szerinted elég lesz-e többet költeni, vagy egy apró „árakció”? Esetleg egy összecsomagolás? Kettőt egyben? Némi kuponozás? Nem.