Tudni szeretnéd, mivel lehet berobbanni a TikTokon? Mindenki más is. A kínai appon évről évre meredeken növekszik a felhasználók száma: idén már több mint hárommillió magyar pörgeti a videókat, akiknek közel a fele 25 fölötti. Vállalkozóként nem engedheted meg magadnak, hogy hátat fordíts ennek a tömegnek. De hogyan szólítsd meg őket? A terep még sokaknak ismeretlen, de segítünk rajta eligazodni.

A cikk időtartama: 8 perc

Szerző: Bánki Attila

Frissült: 2024.02.21.

A TikTok ma már távolról sem csak a Z-generációsok játszótere. A sminkvideók és a cicás kontent mellett tarolnak a szellemes, kreatív, edukatív tartalmak is, és akit az algoritmus egyszer beszippantott, azt nem ereszti többé. Hirdetőként tehát az app közönsége igazi aranybánya:

  • nem kevesebb, mint 2,9-3,5 millió magyar használja,
  • közülük 1,5 millió fő 25 év fölötti, 
  • az összes felhasználó több mint negyede 35 fölötti,
  • napi legalább 80-90 percet pörgetik az alkalmazást,
  • így akár hatszor annyi lájkot, kommentet, megosztást és reakciót kaphatsz, mint az Instagramon, és négyszer annyit, mint a Facebookon.

A különbség olyan, mintha egy vidéki klub helyett a Sziget nagyszínpadáról szólnál a közönséghez. További jó hír, hogy az Y- és Z-generáció tagjai nemcsak kikapcsolódni, hanem vásárolni is feljárnak ide. Ha tehát beszéled a nyelvüket és képes vagy érdeklődést ébreszteni, a konverziós határ a csillagos ég. De hogyan is kezdj neki?

Először is jelöld ki a célcsoportod!

Mielőtt belevetnéd magát a TikTok-hirdetések létrehozásába, határozd meg a célközönséged! Kikből állnak? Milyen videókat készítenek? Mi pörög most náluk? 

Keress rá, milyen stílusban posztolnak a TikTokon, így a hirdetések tartalmát közvetlenül hozzájuk igazíthatod. Óriási könnyebbség, hogy az Instagrammal ellentétben itt nem kell követőket gyűjtened: ha az algoritmus felkapja a – kellően izgalmas és kreatív – posztodat, akár többezer embert is organikusan elérhetsz vele.

Ne hirdetésben, hanem videóban gondolkodj!

Első szabály: a TikTokon felejts el mindent, amit a hirdetésről formailag tanultál! Első sorban azért, mert a felhasználók koncentrációs képessége rosszabb, mint egy aranyhalé. És ez nem vicc: míg a hal átlagosan 9 másodperc, egy TikTokozó 3-5 másodperc figyelmet szentel az éppen bejövő ingereknek.

Itt tehát cégként is egy perc alatti videó formájában kell olyan tartalmat alkotnod, aminek már az első pár másodperce is magával ragadó. Ha ez elsőre nagy falatnak hangzik, érdemes részt venned a TikTok-hirdetések képzésünkön, ahol gyorsan elsajátíthatod az alapokat.

Milyen hirdetéstípusok léteznek?

A TikTok többféle formátumot kínál, amik közül a kampánycéljaidnak megfelelően választhatsz. Ezek az alábbi típusokba sorolhatók:

In-Feed hirdetések: ezek a rövid videók a felhasználók TikTok feedjében jelennek meg görgetés közben, akárcsak az Instagram Stories vagy a Facebook feed-hirdetések. A legolcsóbb hirdetési forma, így a kisebb vállalkozásoknak bátran ajánlható.

TopView hirdetések: ezek a TikTok-hirdetések akkor jelennek meg, amikor a felhasználók először megnyitják az alkalmazást. Az egyik legütőképesebb hirdetési típusról beszélünk, hiszen a teljes képernyőt kitölti. Ha csak pár másodpercre is, de garantálja a maximális figyelmet.

Branded Hashtag-kihívások: ez a formátum arra hívja fel a felhasználókat, hogy csatlakozzanak a kihívásodhoz. Nyugodtan ereszd el a fantáziád és találj ki bármilyen őrületet, amíg biztonságos – ellentétben az orrba szippantott szerecsendióval vagy az allergiagyógyszerben kirántott csirkével. (Igen, ezek sajnos valódi példák.)

Branded effects: a kiterjesztett valóság-effektek lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy beépítsék a videóikba a márkád szűrőit, matricáit vagy 3D-s objektumait. Itt nem csak azzal lehetsz nyerő, ami csilivili és látványos, hanem azzal is, ami vicces és/vagy azonosulható üzenetet hordoz.

Mi a nyerő TikTok-hirdetés titka?

Legyen rövid és frappáns! Semmi rizsa, annál több színes-szagos, magával ragadó tartalom. Az ajánlott hirdetéshossz 9-15 másodperc között mozog. Sokan akár 3-5 másodperc után ellapoznak, ezért itt tényleg minden pillanat számít.

Gondoskodj a megfelelő hangminőségről, képminőségről és a 9:16-os képarányról is. Sajnos ma már nem lehet egy homályos, pixeles videóval berobbanni, mint a YouTube hajnalán. Elvárás a pöpec kép- és hangminőség, hogy az algoritmus előrébb rangsorolja a videódat.

Ne feledd, hogy a TikTok-hirdetéseket is függőleges megjelenés/vertikális elrendezés szerint kell optimalizálni, és a full HD képminőség is elengedhetetlen.

Építs be magával ragadó vizuális elemeket! A TikTok vizuális platform, ezért érdemes az animációkkal játszanod. Válogass a trendi zenék és effektek közül is. A felhasználók itt nem szeretnek feliratokat bogarászni: szorítkozz egy-két szóra, vagy ami még jobb, inkább szólítsd meg őket hanggal!

A videód mindenképp tartalmazzon egyértelmű cselekvésre való felhívást (CTA-t)! Vezesd a nézőt a következő lépéshez, legyen az a weboldalad megnyitása vagy az alkalmazásod letöltése. Törekedj rá, hogy a CTA-d kirívóan feltűnő legyen és kellően csábító ajánlatot hordozzon az átkattintáshoz.

Tedd interaktívvá a posztod! Sokkal jobban teljesítenek azok a TikTok-hirdetések, ahol kommentelni is lehet, hiszen a közönség itt is szereti hallatni a hangját.

Ha kihívásra buzdítod a nézőidet, vagy kérdéseket teszel fel nekik, az reakcióvideókat is szülhet. A posztod így könnyen terjedni kezdhet és akár nemzetközi szinten is virálissá válhat – minden plusz ráfordítás nélkül.

A kampány beállítása

Miután elkészítetted a tartalmad, ideje beállítani a TikTok-hirdetés kampányát. Mutatjuk a lépéseket!

Hozz létre egy TikTok Ads fiókot! Elsőként regisztrálj a TikTok for Business oldalon (https://ads.tiktok.com), hogy hozzáférj a hirdetéskezelő platformhoz. Nem egy rakétatudomány, de itt részletes útmutatót nyújtunk hozzá.

Válaszd ki a kampánycélod! Ilyen lehet a forgalmad növelése, a márkád ismertebbé tétele vagy az alkalmazásod letöltése. A TikTok alapértelmezetten “traffic” típusú hirdetést javasol, ám ez csak weboldal-forgalmat fog generálni. Ha inkább termékeladásra törekszel, akkor a “conversion” kampánytípust kell kiválasztanod. 

Állítsd be a költségvetést és az ütemezést! Határozd meg a kampány napi vagy teljes költségvetését, és állítsd be a kezdő és befejező dátumokat. Jelenleg a napi minimum hirdetési keret 6800 Ft. Ugyanakkor a CPC (kattintásonkénti költség) Magyarországon 30-60 Ft között mozog, a várható CPM (megjelenítésenkénti költség) pedig 60 Ft. 

Mennyit kell költened a hirdetésekre? A rövid válasz, hogy amennyit szánsz rájuk. Ha napi keretet állítasz be, akkor apránként, fokozatosan érheted el a közönséged. Ha szeretnél azonnal berobbanni, ennél többen kell gondolkoznod.

Lődd be a célközönséget! A TikTok precíz célzási lehetőséget kínál, kor, nem és lokáció szerint. Megadhatsz beszélt nyelveket, érdeklődési köröket is, sőt olyanokat is bevonhatsz, akik korábban már interakcióba léptek a tartalmaddal. Ne válaszd az automatikus célzást, mert az itt még nem olyan megbízható, mint a Facebook esetében! 

Figyeld a hirdetésedet!

Elkészültél a hirdetéseddel, élesítetted is. Oké. De mi a következő lépés? A TikTok sajnos nem az a felület, ahol sokáig lehetne ölbe tett kézzel ülni: egy hirdetést átlagosan 4 napig érdemes fennhagyni, utána kifárad. 

Addig is folyamatosan optimalizálj, és ha kell, hirdess rá egy másik posztra! A TikTok Ads Manager valós idejű adatokat nyújt a megjelenésekről, az elérésről, az elkötelezettségről és a konverziókról is. Elemezd ezeket minden nap. Ideális, ha naponta legalább 1-4 alkalommal posztolsz, és ezek közül a legnépszerűbbre indítasz fizetett kampányt. 

Mivel itt kevés az automatizálható tartalom, a friss videók gyártását nem lehet megúszni. És ügyelned kell arra is, hogy a posztok minőségét magas színvonalon tartsd. 

Mindez persze melós, de megéri. Ha kiaknáznod a TikTokban rejlő lehetőségeket, akkor a vásárlóid száma kilőhet az űrbe – és vele együtt a márkád ismertsége is. Ehhez nyújt megbízható alapot a TikTok-hirdetések tanfolyamunk, ahol rövid időn belül profivá képezheted magad.