Mit tegyél eladó webáruház vagy eladó webshop esetén? – 3. rész
A legfontosabb Online Marketing, pénzügyi és jogi kérdések ha egy eladó webshop amit vásárolnál
A cikk időtartama: 6 perc
Szerző: Bánki Attila
Frissült: 2020.07.16.
Ha eladó webshop a téma, akkor az egyik fontos kérdés, hogy járatos vagy-e Online Marketing témában, hiszen ahogy ezt már korábbi cikkünkben is jeleztük, rendkívül fontos, hogy ezen a téren tisztán láss. A befejező cikkünkben bemutatjuk, hogy mik a legfontosabb tisztázandó kérdések az eladóval.
FONTOS: Az eladó webáruház lista nem tartalmazhat minden elemet, hiszen minden eladó webshop egyedi, speciális, jogi, pénzügy, marketing, edukációs és elemzési feladat.
FONTOS 2: A listánk segítséget nyújt, hogy felkészültebben mehess a tárgyalásokra.
FONTOS 3: Úgy állítottuk össze a listát, hogy először a gyakorlati kérdés, majd a válaszok opciói következnek. (Természetesen tudjuk, hogy a kérdésekre sosem fog érkezni standard válasz, de egy online marketingben kevésbé járatos vevőnek segítséget nyújthat)
Eladó webshop – Online Marketing aktivitásokhoz kapcsolódó kérdések
- Milyen Online Marketing kampányok futnak általában? – Mikor, milyen intenzitású online marketing kampány szokott futni
- Vannak-e remarketing listák? – Igen / Nem
- Ha a válasz „Nem”: akkor tudnod kell, hogy a vásárlók és érdeklődők webshopra történő visszairányításának egyik fontos eszköze nem áll rendelkezésedre
- Ha a válasz „Igen”: akkor lehetséges, hogy a remarketing lista bővítésével kell csak foglalkozzál
- Vannak-e remarketing listák? – Igen / Nem
- Mekkora a havi költés – Pontos összeg az elmúlt egy év összes havi kiadásáról
- Facebookon – Mekkora a Facebook fizetett hirdetések összege / hó – Ha e-kereskedelem területén szeretnél dolgozni, akkor fontos, hogy tisztán láss ezen a területen. Ha gyorsan képbe kerülnél Facebook hírdetésekkel, akkor, katt ide.
- Milyen Facebook kampányok futnak – Kampánytípusok nevei
- Forgalom terelő – Pontos havi összeg
- Remarketing – Pontos havi összeg
- Poszt kiemelés – Pontos havi összeg
- Van e és ha igen, milyen Instagram kampányok vannak – Igen / Nem
- Meg lehet-e nézni az analitikát + a kreatívokat? – Igen / Nem
- Milyen Facebook kampányok futnak – Kampánytípusok nevei
- Google hálózaton – Mekkora a Google Ads (Korábban AdWords) hálózatán belül fizetett hirdetések összege / hó
- GSN – Google Search Networkben volt e költés, mekkora, és milyen eredménnyel. – A Google keresőhirdetés a legtöbb esetben kritikus fontosságú az e-kereskedelemben, de ha nem vágod, akkor sincs baj; kattints ide.
- Display – Google Display Networkben volt e költés, mekkora, és milyen eredménnyel.
- Google Shopping – Shopping kampány futott e már, és mekkora összeggel.
- Facebookon – Mekkora a Facebook fizetett hirdetések összege / hó – Ha e-kereskedelem területén szeretnél dolgozni, akkor fontos, hogy tisztán láss ezen a területen. Ha gyorsan képbe kerülnél Facebook hírdetésekkel, akkor, katt ide.
Eladó webáruház – Social Media kérdései:
- Milyen social media felületek vannak – Lista linkekkel
- Facebook oldalak listája – Linkeket tartalmazó lista
- Követők száma – Hány követője van az eladó webáruház hivatalos Facebook oldalának (nem csoport – azt külön vizsgáljuk)
- Havi posztok száma – Havonta hány posztot tesznek ki az oldalra átlagosan 1,2,3,5,7,50…
- Átlagos reakciószám az utolsó hat havi posztokon? – Számadat
- A posztok organikus elérése – Nem biztos, hogy meg fogják tudni mondani
- Havi hány poszt kiemelt – Darabszám
- Facebook csoportok listája – Linkeket tartalmazó lista
- A Facebook csoportunkban elhelyezett posztunkból mért kattintások átlagos száma az utolsó hónapban
- Facebook zárt csoportok listája – Linkeket tartalmazó lista
- Facebook zárt / titkos csoportok listája – Linkeket tartalmazó lista
- Facebook oldalak listája – Linkeket tartalmazó lista
Eladó webshop – Alap (!) SEO (Keresőoptimalizálási) kérdések:
- Van e Google Search Console az eladó webshophoz? – Igen / Nem
- Milyen kulcsszavakból érkezik a legtöbb organikus látogató? – Kulcsszavak, kulcsszó-kombinációk ismertetése
- A keresőoptimalizálás, egy nem feltétlenül alapismeret, pláne nem biztos, hogy elvárható, hogy az eladó egyszemélyben ismerje a legmagasabb forgalmat terelő vagy konvertáló kulcsszavakat, vagy kulcsszókombinációkat.
- Ha mégis kapsz kulcsszavakat, akkor azokat ellenőrizd
- Ezek a kulcsszavakból milyen arányban lesz vásárló? – Százalékos arány
- A képek filenevének elnevezése utal a terméknévre? – Igen / Nem –
- A képeknek van-e címe, leírása, felirata? – Igen / Nem
- Van-e részletes egyedi leírás az összes termékről? – Igen / Nem
- Vannak-e tippek a termék oldalon? – Igen / Nem
- Vannak-e már megírt és feltöltött fogyasztói ajánlók / értékelések az oldalon? – Igen / Nem
Eladó webáruház – Pénzügyek:
- Mekkora a teljes egy éves számlával bizonyítható árbevétel? – Számadat, ha lehetséges legalább kettő, de inkább három évre visszamenőleg – A nem számlával igazolható, esetleg bemondásos árbevételt tekintsd nagyon kockázatosnak.
- Milyen számlázási rendszer üzemel? – Számlázási rendszer neve –
- Meddig van kifizetve az előfizetés? – Dátum
- Automatizált-e a számla kiállítás? – Igen / Nem
- Milyen fizetési rendszer / rendszerek üzemelnek? – Felsorolás
- Mekkora volt a teljes évi ráfordítás? – Forint összeg –
- Az eladó webáruház teljes egészére fordított összeg nagysága, ami operatív szinten üzemelteti az egész rendszert.
- Termelt-e adózás után eredményt? – Igen / Nem
- Mekkorát százalékban / volumenben? – Százalékos adat – Ez az adat tipikusan alkalmas arra, hogy meg tudd ítélni, hogy mennyire érdemes az adott webáruházzal foglalkozni. Rossz jelnek tekinthető, ha:
- Az eladó becsülni próbál – Vagy nincs vagy nem ismeri a profitabilitás mértékét
- Mindig újabb és újabb negatívan befolyásoló tételek derülnek ki – Nincs felkészülve a tárgyalásokra
- Mekkorát százalékban / volumenben? – Százalékos adat – Ez az adat tipikusan alkalmas arra, hogy meg tudd ítélni, hogy mennyire érdemes az adott webáruházzal foglalkozni. Rossz jelnek tekinthető, ha:
- Van e kintlévőség a hirdetői partnereknél? – Igen / Nem
- Különös tekintettel a Google és Facebook hálózata felé várhatóak e a közeljövőben terhelések? – Igen / Nem
- Van e már leadott rendelésünk és milyen összegben? – Megrendelésszám és végösszeg
- Mekkora az egész évben marketingre fordított költség? – Forint végösszeg
- PL.: Éves szinten elköltött összeg 1,5 M HUF. Ha megvizsgálod, akkor ebből könnyen kiderülhet, hogy ez egy bruttó összeg, ezért nettó cca.: 100 000 HUF havi marketing költséggel dolgozol, egy olyan piacon, ahol a kattintási ár avg. 247 Ft., (CPC) azaz havi 404 kattintás vásárolható maximum, ha a kreatívokat nem számítod bele, sem a kampány kezelésének költségét.
- Mekkora az árukészlet? – Forint végösszeg – Igen lényeges kérdés, hiszen a beragadt árukészlettel történő manipuláció nem ritka sajnos. (Raktárkészlet fogyást ellenőrizni kell)
- Van e fizikai leltár?
- Az oldalban van-e integrált fizetés, és ha igen melyik szolgáltatóval?
- A bizonylatolás milyen? Minden termékről kerül kiállításra számla?
Eladó webshop – Beszállítói kérdései:
- A kulcs beszállítókkal való viszony jelenlegi állapota? – Harmonikus / Nem az / Tartozások vannak-e
- Dropshipping partnerrel?
- Kiszállító partnerrel?
- Esetleges hirdetői / affiliate partnerekkel való viszony?
Eladó webáruház – Legfontosabb alap jogi kérdések:
- Az oldalon található jognyilatkozatok utolsó jogi revíziójának időpontja? – Dátum
- Ha az időpont nagyon régi, akkor valószínűleg frissítened kell majd:
- Általános Szerződési Feltételeket
- Jognyilatkozatot / adatvédelmi nyilatkozatot
- Az összes szerződést pl.: partneri vagy ügyfélszerződéseket.
- Ha az időpont nagyon régi, akkor valószínűleg frissítened kell majd:
- GDPR konform-e az adatkezelés? – Igen / Nem / Nem tudom
- A terméklicencek meddig érvényesek? – Terméklicence + Dátum
Bánki Attila
Kategóriák
- Cikkek (41)
- Gondolataink (14)
- Home office (5)
- Humor (1)
- Infláció 2022 (1)
- Online Marketing Képzés (9)
- Smart HR (3)
- Tippek (9)
- Toborzás (1)
- Uncategorized (2)
- Válság (1)
- Vélemények (5)
- Webbyskill (4)