A tegnapi naptól már fizethetsz is a Facebooknak, hogy elkerüld a reklámokat, és hogy ellenőrzött profilod legyen.

Amit feltétlenül tudnod kell a változásokról

A cikkünk születése előtt egy nappal a Meta (Facebook + Instagram + Messenger + Whatsapp) elérhetővé tett két igen lényeges változást.

  1. Meta Verfied (Ellenőrzött) profil létrehozása és beállítása
  2. Reklám mentes Facebook megjelenése – ha havi díjasan előfizetsz a Facebookra és az Instagramra

1. Meta Verified – ellenőrzött – felhasználó részletei

Meta bevezette, vagyis inkább csak módosította, a Meta Verified (Magyarul: Ellenőrzött) szolgáltatását. Korábban csak azok számára volt elérhető az „ellenőrzött” jelvény, akik, mint személy vagy márka figyelemre méltóak és egyediek voltak.

Most viszont azt jelzi, hogy a Facebook megerősítette „ellenőrizte”, hogy az adott személynek vagy márkának hiteles a jelenléte. (Kék badge-t kapsz a neved mellé)

Hogyan néz ki a Meta Verified badge vagyis a kék logó, ami az ellenőrzött felhasználók neve mellett jelenik meg.

Mik a várható előnyei:

Sajnos egyelőre semmilyen olyan kézzel fogható előnyt nem tapasztaltunk, ami miatt ezt az előfizetést mindenképpen meg kell szerezned. A Facebook a következőket mondja, hogy miért fizess elő:

  • Az emberek meggyőződhetnek róla, hogy te egy valódi személy vagy – az vagy, akinek mondod magad.
  • Ha mások a neveddel visszaélve hoznak létre ál-accountokat, akkor azokkal szemben kaphatsz támogatást (Kérdés, hogy milyet) – biztosíthatod profilod fokozott védelmét.
  • Extra, élő ügyfélszolgálatos supportra is számíthatsz – bármit is jelentsen ez a gyakorlatban
  • Speciális matricákat érhetsz el a történetekhez és a Reels-videókhoz – Lássuk be enélkül is lehet élni

Meta Ellenőrzött badge megszerzésének folyamata:

Ehhez, mint személy, át kell esned egy ellenőrzési folyamaton, ahol be fogják kérni az egyik hitelesítő dokumentumodat, amit te választasz ki. Ezt le kell fényképezned és el kell küldened a Facebooknak a mobiloddal. Ez egy automata folyamat, és nagyon egyszerű.

Milyen dokumentumok közül választhatsz a hitelesítéshez:

  • Személyigazolvány
  • Jogosítvány
  • Vagy útlevél

A folyamaton csak 18 évnél idősebb, aktív kétfaktoros hitelesítéssel rendelkező felhasználók tudnak átmenni, akiknek elfogadják a dokumentumaikat. A folyamat tapasztalataink szerint 1-2 perc alatt megvan, de jelezték, hogy ez néha hosszabb időt is igénybe vehet. Akár 2 napot is.

Fontos lehet, hogy azt is figyelik az elfogadás során, hogy szoktál-e „viszonylagos” rendszeressggel posztolni az oldaladon.

A Meta Ellenőrzött badge így néz ki a gyakorlatban: (kis kék plecsni a neved mellett)

Itt látható az ellenőrzött fiók kék badge-e
Hogyan néz ki a Meta Verified badge akkor, amikor posztolsz.

Az ellenőrzött profil költségei:

A Facebook a profil ellenőrzött állapotáért minden hónapban számláz neked. Ennek jogcíme: Meta Verified Subscription Purchase, erről fogsz kapni egy számlát minden hónapban. Ára 5200 Ft,. / hó

Ez egy darab profil költsége, de még egy pl.: Instagram oldalt kedvezményesen tudsz hozzárendelni, ekkor 8200 Ft,. a kettő együtt.

Az előfizetésedet le tudod mondani, a következő módon:

  • Jelentkezz be az ellenőrzött Facebook-fiókodba.
  • Kattints jobbra fent a profilképedre.
  • Kattints a Beállítások és adatvédelem, majd a Beállítások pontra.
  • A bal oldali menüben kattints a Fiókközpont, majd a Meta Verified pontra.
  • Kattints az Előfizetés kezelése lehetőségre.
  • Kattints az Előfizetés lemondása lehetőségre.

A profilodat vagy az oldaladat ennek az űrlapnak a kitöltésével tudod hitelesíteni.

Az Ellenőrzött profil lemondásáról itt tudsz tájékozódni:

Ellenőrzött profil vállalkozások számára:

2. Reklámmentes – előfizetéses Facebook

FONTOS: A Meta döntésének a hátterében az áll, hogy meg tudja őrizni a lehető legtöbb felhasználó esetében, hogy azoknak hirdetéseket tudjon mutatni. A Meta ebből szerzi a bevételét – ennek megtartására törekszik.

Miért akarja a Meta, hogy fizess előfizetést?

A Meta kommunikációs szempontból több alkalmazásból áll, melyek eddig a személyes adataink és a viselkedésünk alapján célzott reklámokat mutattak nekünk. Ezek a reklámok jelentik a Meta megélhetésést. Ha ezt elveszíti, akkot az veszélyezteti a működését, az európai piac pedig az egyik legfontosabb bevételi forrása.

Milyen appokat érint a változás?

Most csak a kommunikációs szempontból legfontosabb applikációkról beszéljünk:

  • Facebook
  • Instagram
  • Messenger – Sokan nem tudják, de a Messenger az egyik, ha nem a legfontosabb Meta alkalmazás
  • WhatsApp

Mit kínál a Facebook és miért?

A Facebook tulajdonképpen azért vezeti be a fizetős szolgáltatást, hogy az Európai Unio GDPR szabályozásának elvárásainak megpróbáljon eleget tenni. Az Unio többek között azt várta el, hogy ne továbbítsa a Meta az Egyesült Államokba az unios állapolgárok adatait.

Ennek oka az, hogy a Facebook-ot, hasonlóan a hasonló legfontosabb technológiai cégekhez, hazai és külföldi felhasználók megfigyelésére használják, többek között az NSA-n keresztül.

A Facebook most egy választás elé állítja a EU-ban, az EGT-ben és Svájcban élőket, hogy kettő választási lehetőség között döntsenek:

  1. Fizessenek cca. 10 EUR-t, azaz közel 3800 forintot havonta, és akkor nem kapnak reklámokat – Applikáción előfizetve az iOS felhasználóknak az ár 13 EUR, 4900 forint.
  2. Fogadják el az új ASZF-et, és akkor továbbra is változatlanul működik a rendszer

Mi várható most?

A kritikák szerint a Facebook úgy árazta be a szolgáltatást, hogy azt a lehető legkevesebben vegyék igénybe. Mivel ez egy új szolgáltatás, ezért erre vontkozó mérések nem elérhetők még.

Az Európai Unio tovább fogja vizsgálni a Facebook döntését, mert a Meta lépése egy szürke zóna felé tolta a helyzetet:

Az előfizetéses konstrukció kapcsán a Meta az Európai Unió Bíróságának ítéletére hivatkozik, amely álláspontjuk alapján kifejezetten elismerte, hogy a Meta által bejelentetthez hasonló előfizetési modell érvényes hozzájárulási forma a hirdetésekkel finanszírozott szolgáltatás esetében.

Hogy érinti ez a kommunikációs szakértőket?

  • A Meta hirdetései az egyik legjobban célzott forgalom terelő és értékesítés ösztönző kommunikációs forma. Kivezetése a hirdetések drágulásához vezet majd, mely költségek beépülnek majd a fogyasztói árba.
  • Várhatóak a kampányaink hatákonyságának csökkenése, alacsonyabb elérés, kevesebb kattintás. De ennek mértékéről nincsenek mért adatok még.
  • Mivel a havidíj magas, kutatás adatok pedig nincsenek, ezért meg kell várni, hogy mennyien választják a fizetős formát.
  • További jogvita és esetleges további bírságok várhatóak a Meta számára, ami érintheti a részvényárfolyamaikat, de akár a hirdetések költségeit is.

Mit tegyünk most?

  • Várjunk. Nincs értelme elhamarkodott döntéseket hozni, mert nem áll rendelkezésre elegendő információ.
  • Készüljünk fel. Alakítsunk ki olyan kommunikációs megoldásokat IS, melyek elkerülik a Meta hálózatát de tudnak jó minőségű látogatókat, olcsón szállítani. Pl.: Natív hálózat, programmatic, affiliate hálózatok stb.
  • Ha új forgalmi forrásaid lesznek, akkor alakítsd ki annak professzionális mérését. Ezt teszteld le!
  • Alakítsunk ki saját média felületeinket és növeljük meg a regisztráción alapuló, GDPR complient saját prospect és lead adatbáziasaink súlyát a kommunikációban.
  • Regisztráltassuk le a Facebook + Instagram követőinket, hogy át tudjuk őket migrálni saját adatbázisra.